23948sdkhjf

Arkitektbranchen har brug for ny eksportstrategi

Danske arkitektfirmaers eksport er svækket som følge af den internationale krise. Derfor skal der en ny og skarpere strategi til, hvis niveauet skal fastholdes. Det mener Peter Theibel, der er international konsulent hos Danske Ark.
- Arkitektvirksomhederne må vurdere deres egne styrkeområder og se på, hvilke markeder der er mindst ramt af krisen og koncentrere kræfterne dér.

Sådan lyder rådet fra Danske Ark-konsulent Peter Theibel. I dagbladet Børsen opfordrer han branchen til at fjerne fokus fra nye og tilsyneladende lovende - men vanskelige og risikable - markeder og i stedet styrke indsatsen dér, hvor de allerede har etableret et fodfæste.

Satser på Sverige og Norge
Den internationale krise har vendt op og ned på eksportmulighederne. Ifølge Peter Theibel ser Danske Ark nu det største potentiale i nærmarkeder som det norske og det svenske, og den opfattelse er tilsyneladende også ved at finde fodfæste ude i branchen.

Således har et planlagt fremstød i Polen måttet aflyses på grund af manglende tilslutning, mens et tilsvarende arrangement i Norge er overtegnet.

Peter Theibel fortæller endvidere, at det i januar lykkedes for Danske Ark at få 44 siders omtale af dansk arkitektur med i det tyske arkitekt-magasin; Baumeister, og for Peter Theibel er det den type af tiltag, der er vejen frem:

- Når en bygherre i fx Hamborg næste gang skal udskrive en arkitektkonkurrence, så vil han kunne huske flere danske virksomheder og måske invitere dem til at deltage, slutter han.

Kilde: Børsen

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.117