23948sdkhjf

Metroens sværeste stykke er boret ud

Den sværeste strækning på Cityringen er kun 80 meter lang. Men den har været planlagt gennem flere år ned til mindste detalje.
Når man skal have en tunnelboremaskine, der er mere end 100 meter lang, kilet ind mellem Magasins kælder og de eksisterende metrorør ved Kongens Nytorv, så kræver det både stor ingeniørkunst og særdeles grundig forberedelse.

Derfor var det også imødeset med stor spænding, da tunnelboremaskinen Tria skulle tilbagelægge de 80 meter, der er betegnet som den mest udfordrende strækning på hele Cityringen.

- Strækningen under Magasin er den mest udfordrende på hele Cityringen. Det skyldes, at vi borer tunnel få meter fra den eksisterende metro og fra kælderen under Magasin. Dét kræver stor koncentration, minutiøs planlægning og ikke mindst et godt samarbejde med naboer og butiksejere. Udgravningen er jo sket i et af de mest travle områder af København, hvor der både er masser af mennesker, et travlt erhvervsliv og en eksisterende metro, der kører i døgndrift. Trods alle udfordringerne er det heldigvis lykkedes os at komme succesfuldt igennem, og vi er nu et vigtigt skridt videre i byggeriet af Cityringen, siger Erik Skotting, som er teknisk direktør i Metroselskabet, i en pressemeddelelse.

I forbindelse med arbejdet under Magasin har Metroselskabet lagt stor vægt på at undgå at gribe forstyrrende ind i livet over jordoverfladen. Derfor har man gennemført en række særlige foranstaltninger.

- Blandt andet har vi på forhånd forstærket undergrunden og installeret meget avanceret udstyr med flere hundrede målepunkter for at sikre konstant overvågning af de nærmeste bygninger. Det har været vigtigt for os, at både de handlende, de rejsende og de erhvervsdrivende har været så lidt påvirket af vores aktiviteter som muligt, forklarer Erik Skotting.

Efter det komplicerede arbejde under Magasin er den ene tunnelboremaskine, Tria, nu på vej mod den kommende metrostation ved Gammel Strand, hvor den ventes at bryde igennem om kort tid. Dermed følger den lige i hælene på Nora, den anden boremaskine, som brød igennem til Gammel Strand 15. september. Det betyder, at der nu er hul igennem til den ældste del af København. Næste stop på tunnelboremaskinernes rute er Rådhuspladsen.
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.093