I dag åbner Københavns nye asfaltfabrik
Asfalt med genbrug og mindre CO2
Fabrikken er etableret af en ny aktør i den danske asfaltbranche, SuperAsfalt A/S. Adm. direktør Karsten Rasmussen står i spidsen for fabrikken, der på flere måder skiller sig ud fra den øvrige branche.
- Vi kommer med et produkt, der er mindre CO2-belastende end almindelig asfalt, fordi vi genbruger den høje kvalitet af bitumen, der findes i tagpap. I modsætning til de andre virksomheder lægger vi ikke selv asfalten ud, men samarbejder med selvstændige entreprenører. Og så har vores fabrik tilladelse til at arbejde 24 timer i døgnet, så vi også kan køre asfalten ud og få den lagt på i de trafikstille timer af døgnet, forklarer Karsten Rasmussen.
Asfalt med genbrug
SuperAsfalt kan levere almindelig asfalt, men Karsten Rasmussen ser især et marked for den særlige BituAsfalt. Olieproduktet bitumen bruges som bindemiddel i asfalt. SuperAsfalt har sin egen bitumen, der er fremstillet blandt andet ved at genbruge bitumen fra tagpap, der skaffes fra nedrivningsejendomme og fra fejlproduktioner.
- Vi genudvinder den selv og kan producere en genbrugsbitumen, der er billigere end almindelig bitumen. Men endnu vigtigere er miljøgevinsten. For hver 100.000 tons asfalt, vi producerer, sparer vi atmosfæren for 6.000 tons CO2 ved at genbruge den bitumen, der er i tagpap, oplyser Karsten Rasmussen.
Entreprenører lægger asfalten ud
Mens de øvrige asfaltfirmaer i Danmark oftest selv lægger asfalt ud, vil SuperAsfalt samarbejde med selvstændige entreprenører om den opgave.
- Jeg tror, at de små og mellemstore entreprenører er glade for at se en asfaltproducent, som de ikke skal konkurrere med om udlægningen. Sådan er det også i Tyskland, hvor 80 procent af asfalten lægges ud af selvstændige entreprenører. Da vi kan producere hele døgnet, kan entreprenørerne få asfalt på lige præcis det tidspunkt, hvor de skal bruge den, siger Karsten Rasmussen.
En af de entreprenører, som SuperAsfalt samarbejder med, har i øvrigt netop vundet opgaven hos Københavns Kommune med at lægge asfalt fra den eksisterende vej på Prøvestenen og til den nye asfaltfabrik, der ligger ude ved den yderste kajkant.
Fabrik med unik placering
Netop placeringen tæt på kajen er ifølge Karsten Rasmussen det tredje store plus for SuperAsfalt. 70 procent af de råvarer, der indgår i asfalt – primært granitskærver og olieprodukter – kommer ind med skib. Hvor konkurrenterne derefter skal transportere råvarerne videre med lastbiler gennem København, skal SuperAsfalt blot transportere dem få hundrede meter hen til asfaltfabrikken. På længere sigt kan det også komme på tale at udskibe færdig asfalt fra Prøvestenen.
Asfaltfabrikken er den eneste i Københavns Kommune og den nyeste i Danmark, hvor der er gået mere end ti år, siden der sidst er bygget et asfaltværk.
- Vi har kapacitet til at producere ca. 180 tons asfalt i timen, siger Karsten Rasmussen. Det er en fabrik i mellemstørrelse, men teknologien er helt i top. Blandt andet kan vi anvende nogle af råmaterialerne kolde, når vi blander asfalten, og dermed spare energi i processen.
Fabrikken er leveret af den tyske producent Benninghoven. Den har været i drift et par måneder, men den egentlige indvielse venter til august. Så kan gæsterne til gengæld også køre på nylagt asfalt ud til anlægget.