23948sdkhjf

500 boliger på flyvestation

Freja tager første skridt med hjælp fra tre unge tegnestuer.
I løbet af de næste 5-10 år forvandles Sydlejren på Flyvestation Værløse fra et øde militært område til en ny levende bydel i Furesø Kommune.

500 nye boligenheder bliver bygget i det fascinerende istidslandskab med F16 shelters, gigantiske helikopterhangarer og kilometervis af landingsbaner.

De militærhistoriske bygninger står som monumenter over en svunden tid, men bliver også gradvist inddraget i den nye bydel, som Freja Ejendomme er i gang med at udvikle.

Første skridt på vejen er en analyse af potentialerne i at udvikle Hangar 3 til et helt unikt fælleshus for Sydlejrens kommende beboere.

- I stedet for at de enkelte bygherrer i Sydlejren nødvendigvis skal etablere deres egne fælles faciliteter i små enheder, samler vi kræfterne omkring at skabe ét stort fælleshus. Det giver mulighed for at skabe et unikt fællesskab mellem alle beboere i Sydlejren og udnytte de fantastiske militærhistoriske rammer, der er i Sydlejren, fortæller udviklingsdirektør i Freja Ejendomme Carsten Rasmussen.

Fra flyværksted til fælleshus
Hangar 3 har tidligere været anvendt som flyværksted og omfatter et overdækket areal på mere end 2.000 kvadratmeter. De mange kvadratmeter giver muligheder for funktioner, der ikke normalt findes i et fælleshus; eksempelvis markedsplads, idrætsbaner, scene til koncerter og værksteder.

For at finde den bedst mulige anvendelse af hangaren har Freja indbudt tre unge tegnestuer til at komme med et bud på, hvordan et kommende fælleshus i Hangar 3 kan se ud. De tre tegnestuer er Matters, BCVA og Steenberg Architects.

- Vi har fået nogle virkelig gode bud fra de tre tegnestuer. Matters åbner for en anvendelse under et stort samlende tag, hvor hangaren gøres til et åbent rum. Fritliggende i det åbne rum bygges et moderne fælleshus med de permanente faciliteter, mens der rundt omkring er multibaner, værksteder med mere. Den åbne konstruktion gør det muligt at flytte mange af aktiviteterne udenfor, når vejret tillader det, siger Carsten Rasmussen.

BCVA tager udgangspunkt i, at hangarerne tidligere har været anvendt til opbevaring af flytbart flymateriel og foreslår en fleksibel konstruktion, hvor fælleshusets faciliteter kan etableres som frie moduler, der kan komme til undervejs, når behovet/ideen opstår. Modulerne kan i princippet, som flyene tidligere blev, rulles ud i det fri på flyenes ’rullearealer’, så funktionerne også kan anvendes udenfor bygningen.

Steenberg Architects kommer med to løsningsforslag, der hver især bevarer hangarens eksteriør og bygger videre på den eksisterende struktur. I det et ene af forslagene sørger tunge gardiner for at adskille hangarens mange funktioner fra hinanden, mens det andet giver hangaren et spændende udsparet gårdrum, som alle husets funktioner har adgang til.

- Vi har fået tre meget kvalificerede bud på, hvordan et fælleshus kan se ud. Det har været en virkelig spændende proces, der har givet os en bred palette at arbejde videre med. Nu skal vi sammen med Sydlejrens bygherrer, brugere og kommunen i gang med at diskutere de tre forslag ud fra parametre som organisation, myndighedsbehandling, drift og økonomi. Herefter udvikler vi et konkret program for bygningen med input fra alle interessenter, siger Carsten Rasmussen.

Lokalplanen for Sydlejrens vestlige område forventes endelig godkendt i oktober måned og efterfølgende igangsættes lokalplanlægningen for Sydlejrens østlige område.
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.137