Entreprenører støber 17 meter under jorden (#7)
Cityringens udvidelse til Orientkaj går både over og under jorden. Den første bundplade til stationsboksen ved Nordhavn Station er støbt.
2
Billeder
Den første bundplade støbes til den underjordiske metrostation ved Nordhavn Station.. Foto: Züblin A/S
I slutningen af januar nåede entreprenørerne lidt af en milepæl, da den første bundplade i stationsboksen under Nordhavn Station kom på plads.
Støbningen i den 17 meter dybe byggegrube startede klokken syv om morgenen, og 12 timer senere var den 1,8 meter tykke plade færdig:
- Dét, at vi er begyndt at anlægge stationsboksen, er også startskuddet til, at vi så småt kan begynde at samle Tunnelboremaskine 1 (TBM1). Fra midten af marts til maj installerer vi TBM1, hvorefter vi starter med at bore. Inden da støber vi – i løbet af marts – bundplader og vægge til stationsboksen, fortæller ingeniør Anna Alberg fra Züblin, der udfører projektet i konsortium med Hochtief.
Der er anvendt 675 kubikmeter beton og 120 tons armering til støbningen af den første bundplade.
To stationer kan blive til flere
Züblin og Hochtief vandt entreprisen (CRNH 1+2) på den underjordiske metrostation samt en 1.800 meter lang tunnelbane under Sortedams Sø tilbage i juni 2014.
Konsortiet løb også med kontrakten, da Metroselskabet i oktober 2015 afholdt licitation på anden del af Nordhavnsmetroen – en cirka 300 meter lang højbane inklusiv højbanestationen Orientkaj (CRNH 3). Ansaldo STS skal levere de tekniske installationer, som de også har gjort for den eksisterende metro.
Går alt efter planen, kan københavnerne i slutningen af 2019 tage metroen fra Sortedams Sø til den nye bydel i Nordhavn. Metrolinjen bliver etableret som en afgrening af Cityringen mellem Østerport og Trianglen. I første omgang etableres stationerne Nordhavn og Orientkaj. I takt med udbygningen af Nordhavnen er det muligt, at linjen udbygges med yderligere stationer.
Udbudsprojektet er udført af Rambøll og Arup i joint venture med arkitektfirmaet Cobe som underrådgiver. Projekteringen udføres af entreprenørkonsortiets egen designafdeling i samarbejde med Hansen & Henneberg (Installationer), Cowi (grundvand) og EKJ (VC3 checker).
Metro Nordhavn CRNH 1+2 (etablering af tunnel og station)
Byggesum: | 1,2 mia. kr. |
Bygherre: | Metroselskabet I/S |
Bygherrerådgiver: | Rambøll Arup Joint Venture |
Skitseprojekt: | Cobe A/S |
Totalentreprenør: | MetNord JV I/S |
Start: | Januar 2015 |
Slut: | Oktober 2019 |
Adresse: | Sundkrogsgade 16, Københavns Nordhavn |
Artiklen er en del af temaet De største byggerier.