23948sdkhjf

Halvdelen af Cityringens tunneller er bygget

Godt 15 kilometer nye metrotunneler er klar under den danske hovedstad.
De gigantiske tunnelboremaskiner – Nora, Tria Minerva og Eva – er nået halvvejs i arbejdet med at bygge Cityringen.

Tilsammen har de tilbagelagt godt 15 kilometer dybt under Københavns gader og bygget metrotunneler mellem Vesterbro, Frederiksberg og Nørrebro. I de tre bydele er alle de kommende metrostationer nu forbundet af tunnel, og den første tunnelstrækning er bygget under Østerbro.

- Det er fascinerende at følge udviklingen på metrobyggeriet. Når man besøger byggepladserne og kommer ned i tunnelerne under byen, kan man tydeligt fornemme, at dette her byggeprojekt kommer til at få en kolossal betydning for mobiliteten i København, siger Københavns overborgmester Frank Jensen.

Cityringen kæder Østerbro sammen med Nørrebro, Frederiksberg, Vesterbro og Indre By. I alt skal der anlægges 17 nye stationer, inden Cityringen åbner i juli 2019 – syv måneder senere end oprindeligt planlagt.

Tunneller færdige i 2017
Inden byggeriet af de 17 nye metrostationer tog fart, blev der fra 2009 omlagt forsyningsledninger sideløbende med de arkæologiske udgravninger. Selve anlægsarbejdet blev indledt efter kontraktunderskrivelsen i 2011, og siden har store maskiner og kraner samt cirka 2.000 metroarbejdere arbejdet hårdt, så alle de kommende metrostationer nu er fuldt udgravet.

Tunnelboremaskinerne arbejder sig frem i undergrunden med 10-20 meter om dagen pr. maskine, og samtlige af Cityringens godt 30 kilometer metrotunneler forventes færdige i første halvår af 2017.

- Gennembruddet er en af de helt store milepæle for metroprojektet, som markerer, at vi er halvvejs med selve tunnelen. På Frederiksberg er vi gennem den del af projektet, som støjer mest, så vi kan næsten ikke vente på, at resten af hovedstaden bliver forbundet med Frederiksberg, siger Jørgen Glenthøj, borgmester i Frederiksberg Kommune.

Når Cityringen åbner, vil man kunne komme til den fjerneste station på 12 minutter. Samtidig vil der blive skabt bedre sammenhæng i den kollektive transport med nye forbindelsesmuligheder mellem metro, regionaltog, S-tog og busser.
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.113