MT Højgaard og Skanska monterer bro på 72 meter
Den mest komplicerede af de fem stålbroer på forbindelsen over Göta Älv i Göteborg er nu på plads.
Stålkonstruktionen er en svingbro, som er 72 meter lang og 11 meter bred, og den er nu monteret på lejekonsoller 6,5 meter over vandspejlet. Under normale omstændigheder ville den type monteringsarbejde blive udført ved hjælp af en flydekran, men da den nye bro ligger tæt på den gamle bro, som den skal erstatte, var forholdene for trange til at sejle en flydekran ind.
I stedet er broen lanceret fra en pram ved hjælp af et skinnesystem. Lanceringsudstyret i sig selv vejer 150 tons, og det er kombinationen af tungt grej og stor præcision i detaljerne, som gør opgaven kompleks.
- Udfordringen er, at prammen ikke må bevæge sig mere end 10 centimeter op eller ned, når broen glider fra prammen over på lejekonsollerne. Derfor skal prammen hele tiden holdes stabil, og det gør vi ved at pumpe vand ind og ud af ballastkamrene i takt med, at broen lanceres. Samtidig skal vi tage højde for tidevand og de generelle vejrforhold, så det kræver noget opmærksomhed. Men det gik helt som planlagt, siger Jens Præst Nielsen, projektchef i MT Højgaard.
Minder om Odins Bro
I sidste uge lancerede MT Højgaard også et 60 tons tungt maskineri på fundamenter midt i Göta Älv. Maskineriet får broen til at svinge, og da der hver dag passerer i gennemsnit et fartøj i timen, er der behov for et hurtigt og gennemprøvet svingbrokoncept.
- Mekaniske broer er en af vores specialkompetencer, og i sin funktion minder denne bro om Odins Bro i Odense, som vi færdiggjorde i 2014. Broen her i Göteborg har vi allerede testet komplet med maskineri og styring i en såkaldt Factory Acceptance Test hos vores stålleverandør, inden vi sejlede den til Sverige. Så er vi sikre på, at vi kan levere en bro, der er fuldt funktionel fra første dag, siger Jens Præst Nielsen.
Svingbroen er en af fem stålbroer, der tilsammen udgør Marieholmsbron, der er en ny jernbanebroforbindelse over Göta Älv i Göteborg.
Marieholmsbron opføres i et joint venture mellem MT Højgaard (30 procent) og Skanska (70 procent). Broen forventes klar til åbning i 2017.