23948sdkhjf

Hvordan gør vi byggeriets affald til en attraktiv vare?

Virksomheder som NCC, Stark og 3XN var på Building Green for at diskutere, hvordan man skaber et reelt marked for genanvendte byggematerialer.
Ifølge Dansk Byggeri producerer bygge- og anlægsbranchen årligt 2,66 millioner tons affald, hvilket svarer til godt 30 procent af den samlede affaldsmængde i Danmark.

Det er tal, der forpligter, og derfor havde Dansk Kompetencecenter for Affald (DAKOFA) torsdag inviteret en række af byggebranchens tunge aktører til debat om, hvordan vi sikrer en højere genanvendelse og skaber en efterspørgsel for sekundære byggematerialer:

- Vi vil gerne motivere til dialog mellem byggeriets parter og affaldssektoren med henblik på at finde ud af, hvordan vi løfter opgaven, skaber et marked og sikrer en reel efterspørgsel, sagde direktør Ole Morten Pedersen, da han på vegne af DAKOFA bød velkommen.

Kan blive en rigtig god forretning
Hos NCC er genanvendelse, eller recycling, allerede i dag et selvstændigt forretningsområde. Virksomhedens danske afdeling er blandt andet i gang med et større byggeri i Københavns Sydhavn, hvor facaden kommer til at bestå af 750.000 genbrugsmursten.

Og det er ikke kun af miljømæssige hensyn. Hos NCC er man overbevist om, at genanvendelse bliver en god forretning:

- Når de jomfruelige materialer på et tidspunkt slipper op, bliver affaldet en værdifuld ressource. Derfor gør vi meget for at tænke genanvendelighed ind i projekterne, sagde områdechef Peter Thorslund Mortensen.

Synspunktet blev bakket op af arkitekt Casper Østergaard Christensen fra 3XN, som i projektet ” Byggeri i 7 Dimensioner ” har vist, ar der kan tjenes mange penge ved at tænke på nedtagning og genanvendelse, allerede inden byggeriet opføres. Faktisk helt op til 16 pct. af investeringen, hvis man fremskriver materialepriserne med 50 år.

- Vi bygger med stor ekspertise og præcision, men når vi river ned, er det med en bobcat, og hvad der før var en ressource, bliver i stedet til affald. Vi skal forsøge at genbruge 1:1, og med vores projekt har vi vist, at det er en god forretning, der vil blive endnu bedre i fremtiden, sagde Casper Østergaard Christensen.

Flere barrierer skal nedbrydes
Potentialet til trods er der fortsat lang vej, før vi kan tale om et reelt marked for de sekundære byggematerialer, pointerede sourcing director Jørgen Holmgaard fra Stark:

- Vi hører, at der er en stigende efterspørgsel, men det oplever vi ikke, og hos Stark vi har det på hylderne, som kunderne efterspørger, sagde han.

Det er en udfordring, der ikke kan løses af markedsføring alene. Flere af deltagerne lagde vægt på, at der mangler viden i alle led af værdikæden, og at der er behov for et klart regelsæt:

- Det er helt centralt, at myndighederne får fastlagt, hvilke krav der gælder. Når det er på plads, kan vi komme videre, sagde branchedirektør Niels Nielsen fra Dansk Byggeri.

Han kunne blandt andet også fortælle, at Dansk Byggeri arbejder på at oprette et centralt, koordinerende videncenter, der kan formidle et overblik og hjælpe byggeriet i gang med at genanvende flere materialer.

Artiklen er en del af temaet Building Green 2015.

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.094