23948sdkhjf

Give Elementfabrik har fokus på indtjening

Indtjening trumfer omsætning hos familieejede Give Elementfabrik, der slap gennem kriseårene uden røde tal på bundlinjen
Det er igen en indbringende forretning at producere betonelementer. Det viser en ny analyse foretaget af Licitationen – Byggeriets Dagblad med fokus på de fem absolut største aktører i branchen.

Men også virksomhederne i det næste lag sporer fremgang. Et godt eksempel er Give Elementfabrik, som i løbet af de sidste fem år har firedoblet indtjeningen fra fem til 20 mio. kr. årligt. I samme periode er antallet af ansatte steget fra 60 til 80.

- Der er altid meget, der kan gøres bedre, men jeg kan ikke gå ud og pege på to mand, der ikke laver noget og som kan undværes. Der sker ingen revolutioner her, men det handler om de små forbedringer. Hvis du har gjort noget på én måde i 10 år, så kan det typisk gøres på en bedre måde nu, lyder direktør Jens Henrik Eskildsens bud på opskriften bag virksomhedens succes.

Han kan endnu ikke sætte eksakte tal på præstationerne i regnskabsåret 2014/15, men vurderer dog, at Give Elementfabrik gik frem med 10-15 procent på både top- og bundlinje. Vækst alene er dog ikke noget mål for virksomheden.

- Jeg vil ikke lave for 10 mio. kr. ekstra omsætning uden at kunne tjene på det. Hvis vi ikke kan lave en forretning ud af det, vil vi hellere sige nej tak til opgaven, fastslår Jens Henrik Eskildsen.

Aldrig haft gæld
Modsat de volumenmæssigt overlegne konkurrenter kan Give Elementfabrik prale af at være kommet gennem krisen uden røde tal på bundlinjen. Det skyldes familiemæssige værdier, mener direktøren, som i dag driver virksomheden med sin bror som kompagnon.

- Der er ikke gået langt imellem, at vi hjemmefra er blevet mindet om ikke at have gæld til andre. Det har vi aldrig haft og det er nok derfor, vi kunne komme gennem finanskrisen uden at få ødelagt nattesøvnen, siger Jens Henrik Eskildsen med henvisning til forældrene, som grundlagde Give Elementfabrik i 1964.

Får ikke nok for varerne
Ikke alt er dog familiær idyl hos Give Elementfabrik, som også kan synge med på de store konkurrenternes klagesang over, at priserne ikke er høje nok.

- Nej, vi har ikke fået nok for varerne. Landbruget har ikke kunnet få det for deres varer som de skal have, og så kan vi heller ikke, det hører sammen. Nogle gange er man nødt til at give fem procent i rabat og andre gange ikke. Jeg hører om virksomheder, der er gået langt ned i pris. Der er vores holdning, at så vil vi hellere lade være, fastslår Jens Henrik Eskildsen, som også følger de politiske udmeldinger om et stop for offentlige byggerier med en vis bekymring.

- Mange af de store fabrikker har koncentreret sig om offentlige byggerier, men når det stopper, begynder de at koncentrere sig mere om de opgaver, der ligger hos os, lyder ræsonnementet.

Læs hele brancheanalysen:

Licitationen - Byggeriets Dagblad

Artiklen er en del af temaet Brancheanalyse.

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.078