Håndværkerhjælp til danskerne
Virksomheder, der er tilmeldt Håndværkets Evalueringscenter, tager kundepleje seriøst. Her kan danskerne nu gå hen, hvis de ønsker garanti for deres håndværker.
- Med en gennemsnitlig kundetilfredshed på 94 % hører de virksomheder, der lader sig evaluere af Håndværkets Evalueringscenter, til blandt landets absolut bedste håndværkere. Står man og har brug for en håndværker, kan jeg kun opfordre kunder til at bruge hvec.dk i stedet at bruge f.eks. de gule sider, hvor man kan risikere at havne i kløerne på en af branchens sorte får, siger Håndværksrådets cheføkonom Jakob Brandt.
Benytter man en håndværker tilmeldt HVEC, får man - udover en garanti for at virksomheden følger op på en eventuel utilfredshed - også chancen for at vinde op til 10.000 kr. Evalueringscentret udlover denne gevinst for at få så mange kunder som muligt til at evaluere deres håndværker. For jo flere der giver sin mening til kende, jo mere kan håndværkerne lære af deres evalueringer, og jo bedre bliver hvec.dk som et værktøj for kunder til at finde en seriøs håndværker.
For at kunne sikre, at det kun er virksomheder, der tager deres kundepleje seriøst, der er tilknyttet evalueringscentret, påpeger Jakob Brandt, at virksomheder, der ikke lever op til forpligtigelsen med at behandle eventuelle klager seriøst, vil blive smidt ud af evalueringscentret.
- I HVEC tager vi hverken parti for kunderne eller virksomhederne. Vi er et uafhængigt center, hvis formål er at sikre en bedre kommunikation mellem håndværkerne og deres kunder, siger Jakob Brandt.
På trods af, at evalueringscentret kan stå inde for alle de tilmeldte virksomheder, anbefaler Jakob Brandt, at man vælger en virksomhed, der udover at være HVEC-medlem også er tilknyttet et ankenævn og en garantiordning – hvilket stort set alle tilmeldte virksomheder er.
- Selv for seriøse håndværkere kan der opstå en situation, hvor kunden og håndværkeren ikke er enige om prisen på eller kvaliteten af det udførte arbejde. Derfor er det godt for kunden at kunne gå til et ankenævn og få en uvildig part til at afgøre tvisten. Men ved at vælge en HVEC-håndværker har man som kunde gjort, hvad man på forhånd kan gøre, for at undgå, at ens håndværkerbesøg ender som en dårlig oplevelse.
Fakta om HVEC
Håndværkets Evalueringscenter er udviklet af Håndværksrådet og har til formål at sikre en bedre kommunikation mellem håndværkere og deres kunder. Evalueringsværktøjet kan bruges af alle virksomheder indenfor byggesektoren og finansieres ved en brugerbetaling for tilmeldte håndværkere på 3.000 kr. om året.
HVEC udarbejder både individuelle rapporter til virksomhederne på baggrund af deres kunders besvarelser og samlede benchmarkanalyser, så den enkelte håndværker kan se, hvordan denne klarer sig i forhold til de øvrige i branchen. Alle håndværkere kan evalueres gennem HVEC, men kunden får kun en garanti for, at der bliver fulgt op på en eventuel utilfredshed, hvis det er en tilmeldt håndværker, der evalueres. HVEC åbnede i sommeren 2007, og indtil videre har 600 virksomheder tilmeldt sig.
Kilde: Håndværksrådet