Dolle tilbage på vækstsporet
Den nordvestjyske producent af lofttrapper har øget omsætningen med over 20 procent og har netop landet en aftale med byggemarkedsgiganten The Home Depot i USA.
Indtjeningen er dog ikke steget i samme takt, og det er der, ifølge administrerende direktør Francois Grimal, flere grunde til. Dels har der været omkostninger i forbindelse med indlemmelsen af datterselskabet Dolle Nordic, og samtidig er regnskabet præget af investeringen i det nye ”Click-fix”-system, der er den hidtil største produktlancering i virksomhedens historie.
Ikke desto mindre er der god grund til optimisme. Dolle har i løbet af 2014 formået at øge eksporten til Frankrig betydeligt, og samtidig er det lykkedes at lande en ny, stor kunde på det tyske marked.
Hertil kommer en ny markant aftale på det nordamerikanske marked, hvor Dolle fra juni måned vil være at finde i 100 butikker hos USA’s største byggemarkedskæde The Home Depot. Alt i alt skaber det forventning om yderligere fremgang på top- og bundlinje i 2015
Dolle har siden 2011 investeret omkring 45 mio. kr. i produktionen, og gevinsten af denne investering er begyndt at vise sig – omend langsommere end forventet.
- Det er noget, vi skal fokusere på i 2015. Eksempelvis budgetterer vi med at producere og sælge tre gange så mange Click-Fix-loftstrapper, som vi gør i øjeblikket, og den mulighed skal helt klart udnyttes, siger Francois Grimal.