Kemp & Lauritzen mangedobler bundlinjen
Landets største teknikentreprenør tager hul på de kommende tre års vækstplaner ved at tyvedoble driftsresultatet.
Allan Jørgensen har flere grunde til at smile bredt i disse dage. Torsdag fylder Kemp & Lauritzen-direktøren 50 år, og det bliver fredag fejret med en reception i kantinen på Roskildevej 12 i Albertslund fra kl. 14.00 til 16.00.
Læs brancheanalysen: Bunden er nået for teknikentreprenørerne
Omsat til rene tal lød driftsresultatet på 71 mio. kr., mens 2014-omsætningen på 2.237 mio. kr. blot er et mulehår fra rekordniveauet på 2.242 mio. kr. i 2012.
- Vi er da i al beskedenhed godt tilfredse. Ikke mindst når vi ser på, hvor vi kom fra i 2013, som var stærkt påvirket af konkursen hos Pihl & Søn samt den almene træghed og afmatning på markedet, siger adm. direktør Allan Jørgen til Building Supply.
Serviceaktiviteter løfter bundniveauet
Med 2014-regnskabet har Kemp & Lauritzen taget hul på en treårig vækstplan, som samlet skal øge omsætningen med 30 procent, mens antallet af medarbejdere skal øges med 500. Baggrunden for optimismen skal findes i et fokus på forhøjet effektivitet og en mere selektiv risikostyring.
Samtidig glæder Allan Jørgensen sig over, at væksten i sidste års regnskab er båret ligeligt af såvel entreprise- som serviceaktiviteterne.
- Vi har oplevet mindst lige så stor vækst i service, så fremgangen er ikke skabt på baggrund af heldige eller nemme entrepriser. Vi har vundet mindst lige så mange serviceopgaver, hvis ikke flere, og det er naturligvis med til at løfte bundniveauet, så vi sikrer os en mere stabil og positiv udvikling, konstaterer direktøren.
Opkøb er fortsat en mulighed
Ifølge Allan Jørgensen har aktiviteterne været godt fordelt over hele 2014, og samtidig har ordreindgangen udviklet sig positivt, så den ved indgangen til 2015 lå 20 procent højere end på det tilsvarende tidspunkt sidste år.
Grundlaget for et positivt 2015 er derfor til stede, og med januars fusion af Glenco og L&H-Rørbyg ind i Kemp & Lauritzen ser Allan Jørgensen frem til yderligere effektiviseringer af driften. Og selv om han understreger, at en så stor organisationsændring tager tid at implementere fuldt ud, vil Allan Jørgensen ikke udelukke yderligere oprustninger.
- Vi er stadig interesserede i opkøb, og vi får da også løbende henvendelser. Men opkøb er ikke længere en betingelsen for at drive den vækst, vi ønsker, idet vi nu har kritisk masse på de områder, vi ønsker. Opkøb er altså stadig en del af strategien, hvis der kommer interessante muligheder, men vi er ikke selv så aggressive, som vi måske før har været.