Håndværkerstanden bedre end sit rygte
Den brede håndværkerstand som arbejder med bygningsvedligeholdelse og -renovering, lider ubegrundet under den massive kritik, som i øjeblikket rettes mod fejl og mangler i nybyggeri.
- En debat, der er med til at skabe negativ stemning i byggebranchen og en generel mistro til danske håndværkere, mener STARKs administrerende direktør, Lars Hansen.
Den del af byggebranchen der har været beskæftiget indenfor nybyggeri, har gennem de seneste års travlhed været underlagt et stort pres og krav til stigende produktivitet. I nogle få tilfælde har det høje aktivitetsniveau ført til, at boliger er opført for hurtigt og derfor står med fejl og mangler i dag. Endda i nogle tilfælde så alvorligt, at fejlene kan føre sundhedsskadelige konsekvenser med sig for boligens kommende beboere.
- Vi må erkende, at der er nogle ganske få tilfælde hvor nye boliger ikke er udført i den kvalitet, som med rette kan forventes. Men faktum er, at det er nogle ganske få håndværkervirksomheder, som ødelægger det for de mange og det billede der tegnes i den offentlige debat på baggrund af nogle få negative hændelser, sætter ubegrundet hele branchen i et dårligt lys. Ikke mindst den del af branchen, som arbejder med renovering og bygningsvedligeholdelse. Den delbranche tegner sig for den største del af byggeaktiviteten, siger Lars Hansen.
At bygge hus, lave tilbygninger, renoveringer eller lignende er for mange danskere forbundet med store investeringer af både økonomisk og følelsesmæssig karakter. Dette kan være årsagen til det voldsomme fokus der er på de få sager, hvor boligejere er udsat for decideret byggesjusk og oplever, at de ikke har fået, hvad de har aftalt og betalt for.
Godt håndværk
Ethvert byggeri er unikt og kvalitetsbyggeri er et produkt af mange delprocesser. En del af forklaringen til at misforståelser mellem håndværkere og boligejere opstår, kan ifølge Lars Hansen ligge i, at vi som boligejere kan blive bedre til at udtrykke hvad det er, vi vil have og hvad vi forventer, er indeholdt i byggeentreprisen.
For hvad var det egentlig de to parter aftalte? Inkluderede prisen for renovering af badeværelset også den nye brusekabine og var det med eller uden moms? Og er nogle uger inde i det nye år stadig januar, eller...? Enhver byggeopgave, stor såvel som lille, rummer risiko for misforståelser og fejltolkninger.
- Den virkelighed STARK oplever, er, at vore professionelle kunder sætter en ære i, at udføre deres arbejde til perfektion. Langt de fleste håndværkere er ordholdne og udfører entrepriserne med stor respekt for deres håndværk og for den tidsfrist, som er aftalt med bygherren, er erfaringen hos STARKs administrerende direktør.
Som byggebranchens professionelle trælast- og byggematerialevirksomhed ser STARK det derfor som sin del af opgaven, at gøre byggeprocessen mere overskuelig og entydig for private bygherrer:
- De analyser som STARK foretager blandt tilfredse boligejere, viser, at den professionelle trælast- og byggematerialeforretningens evne til at kunne anbefale de dygtigste håndværkere, at kunne hjælpe med projektplanlægning og bistå med rådgivning om materialer, samt ikke mindst tilbyde fleksible og moderne logistikløsninger, har en betydelig værdi for landets boligejere, der går i gang med større bygge- og renoveringsprojekter, lyder konklusionen fra STARKs administrerende direktør.
Kunderne er tilfredse
STARK s vurdering af danske håndværkeres fagligt høje niveau og ordholdenhed understøttes af en ny undersøgelse foranstaltet af Håndværksrådet Evalueringscenter. Analysen konkluderer, at mindst 8 ud af 10 håndværkere får ros for deres arbejde.
Fonden Realdania har tilsvarende interviewet mere end 1.000 kunder, om deres oplevelse af håndværksvirksomhedens arbejde. Også her er kunderne generelt godt tilfredse. Faktisk vil otte ud af ti helt sikkert eller sandsynligvis bruge den samme bygge- eller håndværksvirksomhed igen - og ligefrem anbefale virksomheden til andre.
Kilde: STARK