Politisk opbakning til OPP
Et OPP-pilotprojekt, som kan give konkrete erfaringer, og en afklaring af skatte- og ejerskabsforholdene i OPP. Sådan lyder anbefalingerne fra fem trafikpolitiske ordførere. Udmeldingen er et længe ventet startskud for OPP på infrastruktur-området, forventer Dansk Byggeri.
- På konferencen fik vi slået fast, at der er politisk opbakning til OPP på infrastruktur-området. Det betyder, at der absolut ikke er grund til, at vi venter længere. Der er brug for handling nu, fastslår Michael H. Nielsen, direktør i Dansk Byggeri.
Han undrer sig over, at staten endnu ikke er gået i gang med OPP på infrastruktur-området, når staten allerede har igangsat OPP-pilotprojekter på bygningsområdet med udbygningen af Rigsarkivet.
Løfte om pilotprojekt
I paneldebatten på konferencen deltog Kristian Pihl Lorentzen fra Venstre, Henriette Kjær fra De Konservative, Kim Christiansen fra Dansk Folkeparti, Jens Christian Lund fra Socialdemokraterne og Pia Olsen Dyhr fra SF. Alle i panelet var åbne overfor OPP - gående fra "ikke afvisende" til helhjertet opbakning.
- De trafikpolitiske ordførere gav udtryk for, at der bør igangsættes et pilotprojekt, så vi kan få konkrete erfaringer på bordet, og alle var interesseret i at få fremskaffet mere viden om udfordringerne og mulighederne ved OPP, herunder en afklaring af skatte- og ejerskabsforholdene. Det er vi meget tilfredse med, og vi forventer, at vi nu får det længe ventede startskud for OPP på infrastruktur-område, siger Michael H. Nielsen.
Samtidig var der i panelet stor interesse for den sammenkædning af anlæg og drift, som ligger i OPP-modellen, og som vurderes at kunne sikre en bedre vedligeholdelse af infrastrukturen og dermed en bedre totaløkonomi. Det blev foreslået, at der holdes en høring på Christiansborg for at give politikerne øget indsigt i OPP og mulighederne heri.
Regeringen vil udpege projekter
På konferencen orienterede transportminister Carina Christensen desuden om, at regeringen i forbindelse med den kommende investeringsplan for infrastrukturen vil vurdere, hvilke projekter det vil være relevant at gennemføre som OPP.
Executive director Peder Bach fra investeringsbank Morgen Stanley gjorde opmærksom på, at der på de globale kapitalmarkeder er flere penge til rådighed for infrastrukturinvesteringer end nogensinde før - op mod 1000 mia. USD på globalt plan - og at der derfor er hård konkurrence blandt investorerne om de kommende projekter.
Direktør Flemming Bækkeskov fra entreprenørfirmaet Pihl & Søn redegjorde for, at der efterhånden er stor erfaring med og konsensus om OPP-modellen i Europa. Han undrede sig over, at OPP-selskaber i Danmark skal eje anlægget, mens der ikke er samme krav om privat ejerskab i forbindelse med OPP i andre lande.
Formanden for Infrastrukturkommissionen Birgit Aagaard-Svendsen orienterede om kommissionens anbefalinger, herunder at OPP i stigende grad bør finde anvendelse ved den nødvendige udbygning af infrastrukturen.
Kilde: Dansk Byggeri - www.danskbyggeri.dk