Håndværkets Evalueringscenter en succes
Håndværkets Evalueringscenter (HVEC) har i det første halve år af sin levetid fået tilmeldt 600 virksomheder, der frivilligt har betalt penge for at modtage både ris og ros fra kunderne efter udført arbejde. Forbrugerstyrelsen ønsker større åbenhed om ordningen.
Tallene efter det første halve år viser, at kunderne generelt er meget tilfredse med ordningen og de virksomheder, der er tilmeldt denne.
- Tallene viser, at HVEC både nu og i fremtiden vil være det sted, hvor kunderne kan finde en seriøs håndværker, som går op i sine kunders tilfredshed, ræsonnerer Jakob Brandt, Håndværksrådets cheføkonom.
I Forbrugerstyrelsen er man dog mere forbeholden. Kontorchef Kenneth Skov Jensen efterlyser mere åbenhed om ordningen.
- Vi plejer at tale om ordningen som et skridt i den rigtige retning, og vi har fremhævet det som noget andre også med fordel kunne kigge på. Men når de taler om forbrugertilfredshed, så ved vi ikke hvor mange forbrugertilbagemeldinger det bygger på. Desuden kunne vi tænke os mere åbenhed omkring hvem, der får dårlig evaluering. Men det er hidtil blevet afvist med den begrundelse, at så vil håndværksvirksomhederne ikke være med, hvis de risikerer at blive hængt ud. Så foreløbig må vi vel konstatere, at det har en begrænset værdi selv om der bestemt er positive takter i ordningen, siger Kenneth Skov Jensen.
Kilde: EpN