Nytænkning skaber nye markeder hos Ambercon
Betonlementproducenten oplever en større efterspørgsel efter betonelementer til renoveringer.
Læs brancheanalysen
"Betonelementer: Efterspørgsel dæmper priskrig"
Et felt, hvor virksomheden har oplevet vækst, er produkter til renoveringer af boligblokke. Her ville man historisk vælge andre byggematerialer end betonelementer.
- Vi har udviklet et lettere og slankere facadeelement, som bruges til energirenoveringer, hvor man efterisolerer eksisterende byggeri. Vi har blandt andet leveret denne type elementer til bebyggelsen Rosenhøj i Aarhus, fortæller Martin Bloch, der tiltrådte stillingen som administrerende direktør hos Ambercon i august i år.
Sandwich-elementer hitter
Direktøren fortæller også, at beton stadig står stærkt i forhold til andre byggematerialer. Blandt andet fordi betonelementer er godt for produktiviteten på byggepladsen.
- Vi har oplevet en vækst i salget af sandwichelementer med færdig facade af teglsten, hvor man sparer tid og omkostninger på byggepladsen. Det højner produktiviteten og er en meget konkurrencedygtig løsning – især jo højere man skal bygge, forklarer han.
Teglstenselementer til Sydsverige
Det store dyk i efterspørgslen på betonelementer i Danmark siden finanskrisen, har også gjort, at Ambercon har fået et større fokus på eksport, fortæller den administrerende direktør.
- Vi har eksporteret en række sager af blandt andet teglstenselementer til det sydsvenske marked, og her er vi konkurrencedygtige på trods af den lange transportafstand, siger Martin Bloch.
Analyse: En branche i bedring
- Det går helt klart bedre. Vi havde en lidt dårlig start på indeværende regnskabsår, men efterfølgende har vi oparbejdet en fin ordrebeholdning i resten af regnskabsåret, siger den administrerende direktør hos Ambercon, Martin Bloch.
Læs den samlede brancheanalyse for betonelementproducenterne her.
Artiklen er en del af temaet Brancheanalyse.