Arkitektvirksomheder overser forretningspotentialet i BIM
BIM er kommet for at blive og vil i de kommende år få større og større betydning for byggebranchens effektivisering og procesoptimering. Men mange danske arkitektvirksomheder har endnu ikke omfavnet BIM og udnyttet de potentialer digitaliseringen medfører.
- Korrekt anvendt optimerer digitaliseringen alle projektfaser – fra første skitse over projektering til drift og vedligehold. Ved at koordinere alle samarbejdspartneres input på et tidligt stadie i byggeprocessen eliminerer man principielt hovedparten af de fejl, der normalt først identificeres ude på byggepladsen – med store forsinkelser og overskredne budgetter som resultat.
Han konstaterer derfor, at det burde være oplagt at omfavne digitaliseringen. Men den danske byggebranche har endnu ikke taget digitalisering og BIM (Bygnings Informations Modeller) til sig i et omfang, der for alvor indfrier dens potentielle værdi.
Tænk digitalisering som strategisk element
De seneste år er der sket en gennemgribende professionalisering af alle aktørerne i byggebranchen, hvilket også er en af forklaringerne på, at danske arkitekt- og ingeniørvirksomheder har succes i udlandet. Men i deres strategiske udviklingsarbejde fokuserer virksomheder primært på nye markeder og forretningsområder. Hermed overser virksomhederne de optimeringsmuligheder, der ligger i digitaliseringen.
Det undrer Thomas Graabæk:
- Det er iøjefaldende, hvor få tegnestuer, der spørger sig selv, hvilket digitalt stadie de er på om fem års tid. Når der skal tænkes strategisk, kigger tegnestuerne ofte alle andre steder hen end på produktions- og IT-delen. Det er ærgerligt, for der ligger store potentialer i at se BIM som en strategisk fordel frem for en udefrakommende trussel, der fordyrer og tager fokus fra det faglige, siger Thomas Graabæk og fortsætter:
- Når virksomheder fortæller at implementering af BIM har været fordyrende for dem, skyldes det efter min bedste overbevisning primært, at de har manglet en strategi for implementeringen af BIM. Med en klar strategi og målsætning for implementeringen, bliver BIM et aktiv der fremmer processer, kvalitetssikrer projekter og giver en konkurrencemæssig fordel.
10. december arrangerer Arkitektforeningen kurset ”BIM som forretningspotentiale”, der sætter fokus på BIM som Arkitektydelse og nyt forretningspotentiale og diskuterer om BIM bliver en trussel mod tegnestuerens kunstneriske integritet, når det bliver en ydelse og ikke længere blot et redskab.
Læs mere om ”BIM som forretningsstrategi” på Arkitektforeningens hjemmeside .
Læs mere om ”BIM som forretningsstrategi” på Arkitektforeningens hjemmeside .
Artiklen er en del af temaet Digitalt byggeri.