23948sdkhjf

"Udlandet vil have skandinaver"

Arkitektfirmaet Henning Larsen vil endnu mere til udlandet de kommende år. Nogle steder insisterer kunderne på, at der skal være skandinaviske deltagere i udbuddene.
- Der er et potentiale for danske arkitekter, når man skal give tilbud ude i verden.

Sådan lyder det fra adm. direktør Mette Kynne Frandsen, Henning Larsen Architects.

- Der er mange lande, hvor det er et decideret krav, at der er skandinaviske deltagere i udbuddene. De nordiske værdier er i høj kurs ude i verden, og det vil mange gerne have tænkt med ind i projekterne, siger Mette Kynne Frandsen.

Hun forventer, at Henning Larsen vil vokse markant i de kommende år. Både i Danmark og i de seks datterselskaber verden over.

- Jeg kan ikke fremhæve nogen verdensdele frem for andre, for det er sådan set over en bred kam, at vi tror på potentialet. Vi har netop etableret kontor i Hong Kong, fordi vi vandt et projekt i Kina, og det bruger vi som startskud til etableringen af kontoret, og det bliver ikke det sidste, siger Mette Kynne Frandsen.

Vil trække andre med til udlandet
Også i Danmark ser Mette Kynne Frandsen lyst på fremtiden trods udsigten til faldende offentlige investeringer.

- Både pensionsselskaberne og kommunerne er begyndt at investere mere i byggeri, og da det kun er ca. 30 pct. af vores omsætning, som kommer fra offentlige investeringer, er vi ikke så følsomme overfor den kommende nedgang, siger Mette Kynne Frandsen.

Hun glæder sig over, at Danske Ark er blevet en del af DI. Især fordi det giver adgang til et større netværk og mulighed for samarbejde med andre brancher. Men også fordi DI har erfaring med internationalisering.

- DI har mange muskler og stor international erfaring. Det er vigtigt, når vi starter på nye markeder, og hele virksomheden og forretningen skal følge med. Det forventer vi os meget af, siger Mette Kynne Frandsen.

Hun mener samtidig, at Henning Larsen Architects også vil kunne bidrage til et stærkere DI.

- På internationale markeder er vi ofte de første, der møder kunderne. Derfor kan vi trække andre virksomheder med ud. At sælge viden og kreativitet er en anden forretning end at sælge produkter. Her tror jeg, at vi kan give inspiration til andre brancher i DI, siger Mette Kynne Frandsen.

Kilde: Dansk Industri - http://www.di.dk

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler
Andre Nordiske Medier

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.188