23948sdkhjf

Defekte solceller kan koste boligejere dyrt

To år efter køb af solceller via det nu lukningstruede firma TopEnergy står kunderne tilbage med defekte solceller. Ny forening skal holde kinesisk leverandør op på sit ansvar.
Det skriver Dagbladet Ringsted.

TopEnergy i Herlufmagle hoppede med på solcellebølgen, da nettomålerordningen gjorde det attraktivt for boligejere at investere i solceller. Det samme gjorde adskillige boligejere. Desværre valgte firmaet i Herlufmagle en kinesisk leverandør, hvis produkter viste sig at være af en dårligere kvalitet end papirerne lovede.

Resultatet er, at op mod 40 husejere, hvoraf flere har betalt 150.000 kroner eller endnu mere, nu står med fejlbehæftede solceller. Indtil nu er der kendskab til 1.500 paneler, som er gået op i lamineringen. Skal husejerne selv betale udskiftninger, vil det koste omkring to millioner kroner samlet.

Forening skal holde leverandør i ørerne
Ejeren af TopEnergy, Henrik B. Christensen, har holdt firmaet kørende trods en stor momsgæld, og selvom der ikke er foretaget et salg i over et år. Ifølge ham selv fordi han føler et ansvar overfor sine kunder.

Den kinesiske solcelleleverandør har accepteret et ansvar for problemerne, og Michael B. Christensen håber stadig på en løsning med kineserne.

Da TopEnergy risikerer at blive lukket på grund af den store momsgæld er der dog nu oprettet en forening blandt de uheldige solcellekunder, som kan køre sagen videre med den kinesiske solcelleleverandør, hvis TopEnergy bliver erklæret konkurs.
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler
Andre Nordiske Medier

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.09