3.000 tons asfalt på Den Nye Lillebæltsbro
Munck Gruppen har vundet opgaven med at asfaltere 1.100 meter på sydsiden af Den Nye Lillebæltsbro.
Den Nye Lillebæltsbro blev indviet i 1970. Der er stadig dele af den eksisterende asfalt, der er fra 1970 - bilerne kører altså på 44 år gammel asfalt visse steder. Så broen trænger efterhånden til et nyt lag. (Kilde: Vejdirektoratet)
Til at stå for arbejdet med at give den sydlige side af broen et nyt lag asfalt er Munck Gruppen valgt. Det skriver Licitationen.dk.
3.000 tons ny asfalt
Firmaet, som også stod for at lægge ny asfalt på nordsiden af broen, vandt opgaven til 13 millioner kroner i licitation. Nu skal Munck så asfaltere en strækning på 1.440 meter, hvoraf de 1.100 meter er på selve broen. Entreprisen ventes at beskæftige omkring 20 mand om dagen.
- Vi skal først have fjernet den gamle belægning som alt andet lige stammer fra broens barndom, skrabet og fræset, fortæller afdelingschef og broansvarlig hos Munck Gruppen, Torben Slot, til Licitationen.dk.
Til opgaven skal der bruges over 3.000 tons asfalt af forskellig art. De anlægges i 15 centimeters tykkelse på viaduktfaget og i seks centimeter på ståldelen.
Ekstra vognbane sammenlignet med sidste år
Broen har normalt tre vognbaner i hver retning og ved at opretholde tre smallere vognbaner mod Jylland under asfaltarbejdet, regner Vejdirektoratet med at kunne få en bedre trafikafvikling i anlægsarbejdet mellem Nørre Aaby og Middelfart på Fyn.
Broen fik nemlig asfalt på i nordsiden ved samme tid sidste år, og det gav nogle problemer for trafikanterne på Fyn, fortæller projektleder for broarbejdet Jens Kristian Tuxen:
- Sidste år havde vi to spor i hver retning på broen. Men det gav os nogle kapacitetsproblemer på Fyn. Lige før broen kommer der en tilslutning ned fra Jyllandsvej. Den ekstra trafik fra Jyllandsvej, anlægsarbejdet mellem Nørre Aaby og Middelfart og det samtidige broarbejde gav køproblemer på motorvejen lige ved Middelfart med flere bagendekollisioner som resultat, siger han.
Vejdirektoratet forventer, at arbejdet varer frem til begyndelsen af august, men da asfaltarbejde er vejrfølsomt, kan en meget våd sommer forsinke arbejdet. Hastighedsbegrænsningen bliver 80 km/t i hele arbejdsperioden og i alle fem spor.