Roust-direktør: Umuligt at sikre sig mod Pihl-konkurs
Selv om alle parter i byggeriet har taget ved lære af konkursen i E. Pihl & Søn, er det ikke muligt at sikre sig mod en gentagelse.
Sådan lyder konklusionen godt et halvt år senere fra direktøren i en af de virksomheder, der blev hårdt ramt af konkursen. Roust Spær A/S gik nemlig konkurs få uger efter E. Pihl & Søn for siden at genopstå under navnet Roust Træ A/S.
Læs også: Roust Træ rejser sig efter konkursen
- Vi har tænkt utroligt mange tanker om, hvad vi kunne have gjort anderledes, men vi er kommet frem til, at det eneste vi måske kan bebrejde os selv, er, at vi ikke havde sikret os noget bedre. Men man skal forstå, at ordren startede for tre år siden, og dengang var E. Pihl en virksomhed med en egenkapital i milliardklassen, som samtidig tjente gode penge, påpeger adm. direktør i Roust Træ, Robert Pedersen, og får opbakning af et kig på årsregnskabet for 2010 fra E. Pihl & Søn, som åbenbarede et overskud før skat på 33 mio. kr. af en samlet omsætning på 4,85 mia. kr.
Robert Pedersen hæfter sig på den ene side ved, at Roust-folkene gjorde deres hjemmearbejde så godt, som det var muligt i tilfældet med E. Pihl & Søn. Og på den anden side glæder han sig over, at konkurser i den størrelsesorden historisk set er ret sjældne.
- Det er en risiko i vores branche, og det ved alle. Vi var ikke naive, vi tjekker alle nye kunder, og vi gjorde vores hjemmearbejde så grundigt, som det var muligt. Men sådan noget sker bare en sjælden gang imellem, og vi har vel ikke oplevet noget lignende herhjemme siden Bøje Nielsen og Axel Juhl-Jørgensens Dansk Totalentreprise gik konkurs i 1980’erne.
Pihl var en god kunde
Ifølge Robert Pedersen ville det være helt uhørt at forlange garantier i forhold til en storentreprenør som E. Pihl & Søn, og end ikke da de første faresignaler viste sig, blev der blæst alarm i branchen som helhed.
- I marts 2013, hvor det hele drøner derudad og vi er cirka midtvejs i opgaven, bliver Pihls 2012-regnskab offentliggjort med et underskud på næsten en halv milliard kroner. I princippet har de stadig en masse egenkapital, men allerede der begyndte vi at undersøge, om vi skulle sikre os. Vi konsulterede en række eksterne rådgivere, men de mente alle, at vi bare skulle tage den med ro, siger Robert Pedersen, som også selv havde stor tillid til entreprenørens økonomiske formåen.
- Vi kunne selv konstatere, at E. Pihl & Søn var en behagelig kunde at arbejde for: de betalte altid punktligt og uden diskussion. Vi fik sågar en indbetaling fra dem bare to dage før konkursen.
Artiklen er en del af temaet Efter konkursen.