23948sdkhjf

Cykelslangen på vej til København

De tonstunge brosegmenter til cykelbroen mellem Fisketorvet og Bryggebroen, Cykelslangen, er på vej med skib fra Shanghai.
I weekenden afsejlede stålbroen Cykelslangen fra Shanghai med kurs mod København. Forude venter syv uger på havet, før de ankommer til Danmark i begyndelsen af april.

Her losses elementerne på et areal i Nordhavnen, hvorefter de vil blive lastet på en pram og sejlet til sin placering ved Fisketorvet. Her skal nogle af broens segmenter også transporteres en kort tur med lastbil, inden de kan monteres på den endelige placering.

Alle søjler er nu monteret ved Fisketorvet og klar til montage af bro. MT Højgaard er i gang med understøtninger til den tilhørende rampe, så alt kan være klar til broen ankommer.

I april og maj måned løftes segmenterne på plads, hvilket betyder, at det i perioder er nødvendigt at omlægge færdslen for cyklister og gående på strækningen ved Fisketorvets promenade mod nord

Hele arbejdet forventes afsluttet i juli, hvor Cykelslangen planlægges at åbne. Den forventede færdiggørelse er en mindre, men yderligere forsinkelse, i forhold til den seneste forventning om, at rampen kunne åbne i maj.

Når cykelforbindelsen står færdig, er der direkte forbindelse for cyklister, der skal fra Vesterbro til Islands Brygge og videre til Vestamager.

Fakta
• Cykelforbindelsen er 230 meter lang og skal forbinde Bryggebroen/ Havneholmen med Kalvebod Brygge/ Dybbølsbro.
• Broen kommer til at slynge sig over både vand og land i første sals højde.
• De 12 000 cyklister, der hver dag passerer Bryggebroen, vil få fornøjelse af forbindelsen, når den er færdig.
• Når de mange cyklister kommer op på broen, vil det også betyde bedre forhold for de gående og mere plads til ophold, havnebad og bådudlejning på promenaden ved Fisketorvet og Hotel Island.
• Arbejdet med at anlægge cykelforbindelsen startede i slutningen af 2012. Det er planlagt at forbindelsen står færdig i juli 2014.
• Cykelforbindelsen skulle oprindeligt være færdig i anden halvdel af 2013 men blev forsinket af flere omgange. Først på grund klager fra en grundejer på Havneholmen, og siden på grund af udfordringer med leverancen af stålet til brosegmenter og rampe.
• Københavns Kommune er bygherre af cykelforbindelsen og MT Højgaard er hovedentreprenør.
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler
Andre Nordiske Medier

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.11