Forbedrer forbrugernes klageadgang
Håndværksrådet har sammen med Forbrugerrådet og Parcelhusejernes Landsforening stiftet Håndværkets Ankenævn, som er et nyt godkendt, privat ankenævn på byggeriets område. Nævnet er netop blevet godkendt af...
Nyt godkendt ankenævn forbedrer forbrugernes klageadgang på byggeområdet
Håndværksrådet har stiftet nævnet på vegne 5 medlemsorganisationer, nemlig DS Håndværk & Industri, Danske Malermestre, Danske Anlægsgartnere, Danske Snedker- og Tømrermestre og Kristelig Arbejdsgiverforening, og fra 1. oktober kommer det til at behandle klager over VVS-, bygningssmede-, maler-, snedker-, tømrer-, murer-, kloak-, belægnings- og anlægsgartnerarbejde og klager over leverancer af vinduer, yderdøre og termoruder.
”Vi er meget glade for, at vi nu kan bidrage til, at forbrugerne får en bedre klageadgang på byggeområdet, så forbrugerne hurtigt og billigt kan få afgjort tvister med håndværksvirksomheder i et godkendt ankenævn, der er så bredt funderet,” siger Håndværksrådets administrerende direktør Lars Jørgen Nielsen.
Også Forbrugerrådets direktør Rasmus Kjeldahl udtrykker stor tilfredshed med det nye ankenævn:
”Nu har forbrugerne fået endnu bedre mulighed for at klage over deres håndværkere i et godkendt ankenævn. Når branchen selv er med, så viser al erfaring, at service og kvalitet kommer på dagsordenen, og det håber vi så giver et generelt løft”, siger Rasmus Kjeldahl, direktør i Forbrugerrådet.
Landsformand for Parcelhusejernes Landsforening, Allan Malskær er også glad for det nye ankenævn:
”Større tryghed for boligejerne når man går til en organiseret håndværker er det, som Parcelhusejernes Landsforening lægger vægt på. Samtidig arbejder branchen og vi i fællesskab for at løfte standarden for håndværksarbejdet, fordi de dårlige håndværkere nu lettere kan findes og straffes, mens den gode håndværker dermed lettere får mulighed for at lave sit arbejde”.
Kilde: Håndværksrådet