Grønt lys for byggemodning på FredericiaC
Første kanaler og veje i Fredericias nye bydel på de bynære havnearealer, FredericiaC, kan anlægges fra næste sommer.
Teamet med den hollandske tegnstue KCAP i spidsen blev i 2011 udpeget som vinder af udviklingsplanen for FredericiaC. (Visualisering: KCAP)
- Byrådet har netop nikket ja til planerne for byggemodning på FredericiaC, og det betyder, at der fra juni 2014 kan graves ud til kanaler og anlægges de første vej i området, fortæller direktør for Teknik & Miljø Holger Spangsberg Kristiansen.
Han understreger dog, at det kræver, at der findes finansiering til projekterne.
De første to kvarterer
Byggemodningen gælder for Oldenborggadekvarteret og Sønder Voldgadekvarteret, som er de to kvarterer, hvor man forventer at kunne sælge byggegrunde først.
Læs mere: FredericiaC har fundet sin vinder.
I Oldenborgkvarteret vil man i løbet af 2014 og 2015 anlægge den nordlige kanal med promenade og trappeanlæg ned til vandet samt en del af den nord-sydgående kanal. Over kanalen kommer der en vejbro og tre gangbroer, og der etableres to sivegader. Fra 2016 følger Sønder Voldgadekvarteret, som udgør den gamle skibsværftsgrund, trop med anlæg af en kajpromenade rundt om hele kvarteret.
Klimasikring indarbejdet i projektet
Planerne tager også højde for de varslede klimaændringer ved at hæve terrænet omkring Gl. Havn.
Læs mere: Dansk projekt i fornemt selskab.
- Fredericias akilleshæl under de stadig hyppigere storme og vandstandsstigninger er Gl. Havn, for det er her, at bæltet først løber over sine bredder. Man løser problemet ved at hæve terrænet omkring havnen, så vi i fremtiden undgår oversvømmelser af de nærvedliggende huse, gader og kældre, udtaler Holger Spangsberg Kristiansen og fortsætter:
- Klimasikringen udføres i takt med, at kvarterne på hver side af havnen gøres klar til bebyggelse. For enden af Gl. Havn hæves terrænet i første omgang med 0,5 meter med mulighed for at hæve det yderligere, hvis det bliver nødvendigt. Der bliver lavet en barriere med bevoksning, og på vandsiden af barrieren anlægges et plateau, så man kan gå helt ned til og opholde sig ved vandet.
Sammenhæng mellem de nye bykvarterer og bymidten
Klimasikringen med de hævede niveauer og nye gang- og opholdsarealer skal sammen med en opgradering af en del af Oldenborggade sikre sammenhæng mellem de nye bykvarterer og den eksisterende bymidte.
- Strækningen på Oldenborggade mellem Gothersgade og Kongensgade udvides fra de nuværende 11 meter til 18 meters bredde med fortove, cykelstier og kantstensparkering i sydsiden. Udvidelsen kommer til at foregå ud mod FredericiaC’s arealer, så det ikke får konsekvenser for de eksisterende ejendomme på gadens nordside, afslutter direktøren.
Læs mere: Liv i FredericiaC før byggestart.
Det forventes, at strækningen på Oldenborggade fra Gothersgade og op til rundkørslen kan håndtere trafikafviklingen de kommende år, så på dette stykke planlægges ingen ændringer.