Fakro vil udfordre Velux i Danmark
Med etableringen af et dansk salgsselskab går den polske ovenlysproducent efter en markedsandel på mindst 10-15 procent.
- Danmark er vant til høj kvalitet, så hvis du vil være med, må produktet være i orden. Fakro har over de sidste ti år arbejdet hårdt på at få kvaliteten bragt op på et niveau, der gør produktet salgbart i Vesteuropa. Danmark er et lille land, men samtidig et stort ovenlysland, så det danske udskiftningsmarked er ganske interessant for os, fortæller direktør Jon Tougaard til Building Supply.
Han har blandt andet en baggrund som salgschef for forskellige Velux-selskaber i Østeuropa og overtog først på året ansvaret for Fakros salg i Danmark, som indtil da havde ligget i regi af vinduesproducenten JVK i sydjyske Føvling. Da JVK gik konkurs, valgte Fakro-koncernen at samle de danske aktiviteter i et nyt aktieselskab med base i Herning. Her arbejder en lille organisation med fokus på projektsalg. Al afsætning går gennem et forhandlernetværk; herunder Bygma-kæden, Davidsens Tømmerhandel og Bygmax.
- Vi er startet forsigtigt op og har organiseret os så klogt og taktisk som overhovedet muligt. Vi kører med et fokus på høj kvalitet via projektsalg, og har derudover forhandlerne som et vigtigt støttepunkt. De kender markedet og er en stor hjælp for en lille organisation som vores, fortsætter Jon Tougaard.
Skal satse på de personlige relationer
Fakros oprustning i Danmark kommer i kølvandet på nogle svære år, hvor markedet for ovenlysvinduer ifølge Jon Tougaard er faldet fra over 100.000 enheder til under 60.000. Samtidig er et ovenlysvindue en relativt stor investering, men Fakro tror på sit produkt. Målet er at øge markedsandelen betydeligt i forhold til de få procent, som virksomheden har siddet på i årene med JVK som samarbejdspartner.
- Vi skal have mindst 10-15 procent, ellers har vi ingen berettigelse på markedet, fastslår Fakro-direktøren, der har en klar idé om, hvordan målet realiseres:
- Vi skal gøre, hvad konkurrenterne ikke er så gode til. Som stor virksomhed er det ofte begrænset, hvor langt man strækker sig for de sidste par procent. Det gør, at afstanden til nogle af kunderne bliver større. Vi skal satse på de personlige relationer – hvad enten det er en ordre til nogle få tusinde kroner eller flere millioner. Men det er et langt, sejt træk. Du skal først bevise, at du kan noget, understreger Jon Tougaard.
Succes med onlineslag til boligejere
Fakro Danmark fakturerede sin første leverance i april måned, og siden er det blandt andet blevet til et par skoleprojekter i Nordjylland samt en ordre til et boligbyggeri i Tilst på over 800 vinduer.
Trods det overvejende fokus på projektmarkedet er det imidlertid privatmarkedet, der har trukket langt størstedelen af omsætningen hidtil.
- Da vi startede, var min forventning, at vil ville hente 80 procent fra projektmarkedet. Det er blevet lige omvendt. Vi har blandt andet succes med onlinesalg af pakkeløsninger målrettet boligejerne via blandt andet Bygmax og Bygmaonline. Det tror vi meget på, og jeg forventer, at den del udgør en betragtelig del af vores omsætning i de kommende år, siger Jon Tougaard. Han understreger dog, at projektsalget også fremover vil være Fakro Danmarks primære fokus.
Fakro har produceret ovenlysvinduer siden 1991 og er i dag en milliardkoncern med 3.500 ansatte og aktiviteter i 70 lande. De seneste års satsning på ny og bedre produkter har blandt andet ført til udvikling af to løsninger til fladtagsboliger.
- Det er noget, vi tror meget på i Danmark, slutter Fakro Danmark-direktøren.