Vejen til en vellykket energirenovering
Fagligheden er ikke alt i et vellykket renoveringsprojekt. Formidling er mindst lige så vigtigt, lyder det fra folkene bag Energi+, som er en del af holdet på ’Danmarks bedste renovering’.
For fire år siden etablerede de Energi+, som har kastet sig over energirenovering af en af de store syndere i det danske CO2-regnskab; nemlig de ældre etageejendomme. En af disse; Ryesgade 30 i København, blev i sidste måned kåret af Realdania og GI som ’Danmarks bedste renovering’.
- Disse ejendomme er kendetegnet ved en bygningskultur, som vi for alt i verden ikke må smadre. Det er jo ikke betonbyggeri fra 1960, der kun kan blive pænere, så der er et æstetisk element i det også. Samspillet mellem arkitektur og energioptimering er grunden til, at der er tre firmaer med i det her. Visionen er at få ting til at ske, som normalt ikke ville ske, fortæller Jørgen Lange fra Ekolab til Building Supply.
Vil hele vejen rundt
Når boligejendomme renoveres i dag, sker det typisk i små bidder. Der investeres måske i et nyt tag, senere i nye vinduer, og endnu senere i et solcelleanlæg. Det sker sideløbende med, at det utidssvarende varmeanlæg med dårlig regulering får lov at køre videre, og at der mangler ordentlig ventilation til sikring af indeklima og ejendom. For Energi+ er missionen at få så meget som muligt med, når man alligevel er i gang og har stilladset oppe.
- Det vi ville med projektet var at skabe et helhedsorienteret løft og sikre os et nicheområde. Men det er et vanskeligt marked. Man kan ikke bare uden videre gøre det kommerciel basis, så man er nødt til at søge udviklingsprojekter. Det har vi gjort på flere niveauer – lige fra det procesorienterede til den detaljerede dyrkning af en eller anden teknisk komponent, fortæller Jørgen Lange om de sidste fire års samarbejde, der har ført til udvikling af et koncept med en helhedsorienteret tilgang til boligrenovering.
- Vi skal hele vejen rundt. Det er æstetikken, komforten, energien, og det er bæredygtighed. Resultatet af alle de her udviklingsprojekter er, at vi nu er i besiddelse af en kæmpestor værktøjskasse. Mange kan lave flotte tagboliger eller ventilationsløsninger, men vi har øvet os i teknikken hele vejen rundt. Gennem projekterne er vi kommet i dybden med nogle ting, som folk normalt ikke ønsker at røre ved, fordi de er for komplekse. For eksempel er indvendig isolering af en ydervæg et problemfelt, som mange anser for at være en umulig konstruktion. Der er også nogen der siger, at ventilationsanlæg bruger alt for meget strøm og æder energibesparelsen op. Det har vi nu løsninger på.
Værdier og visualisering
Men løsningerne gør det ikke alene. Det handler i lige så høj grad om proces. Hos Energi+ har de om noget lært, at energibesparelsen sjældent sælger sig selv. Det handler om æstetik og rumoplevelse, og om at give folk følelsen af, at de får en bedre lejlighed. Om oprigtig oplevet merværdi, som Jørgen Lange beskriver det:
- Vi er nødt til at sælge det her på værdier for ejer og lejer. For lejeren handler det om komfortforbedring, for ejeren en værdiforøgelse på ejendommen. Vi har fundet ud af, at hvis ikke vi ikke visualiserer tingene og kommer med noget konkret, så går samtalen lidt i cirkler. Der skal gennemføres en ombygning i bygningsmæssig forstand, men også en 'mental ombygning' hos interessenterne. Derfor er vi nødt til at vise dem mulighederne og få lagt den erkendelse så tidligt i processen som muligt. Gør du ikke det, får du heller ikke skabt nogle særligt ambitiøse løsninger, forklarer han.
Alle parter er interesserede i en kort proces, og hele øvelsen består således i at nå frem til de rigtige erkendelser så hurtigt som muligt. Energi+ har derfor udviklet et beregningsprogram, som inden for de første ti minutter kan indikere, hvad projektet koster, hvor stor energiforbedring der er tale om, hvor meget CO2 der spares, og hvor meget indeklimaet forbedres. Det fjerner nogle bump i opstartsfasen, men det er samtidig afgørende at fastholde fokus på formidlingen undr hele processen, understreger Jørgen Lange:
- Kommunikation er altid svært, og rådgivere har nok aldrig taget den del helt alvorligt. De har følt, at hvis de kunne deres kram og besvarede spørgsmål, så var det godt nok. Fagligheden er den ene halvdel, formidling er den anden halvdel. Hvis du ikke holder et vist momentum, og folk ikke føler sig tilstrækkeligt informerede undervejs, så falder interessen og engagementet. Det forstår vi efterhånden. Der har været projekter, hvor vi har haft en forrygende start, men undervejs i processen kan komme til at glemme lejerne lidt. Den går ikke, formidlingen skal være kontinuerlig. Har du brugt deres tid på to workshops og et spørgseskema, så er du altså forpligtet til at holde dem orienterede, forklarer han og understreger, at bygningsejerne skal have mindst lige så meget momentum i processen.
De begynder at kende os
Siden opstarten har Energi+ investeret et betydeligt millionbeløb i de mange udviklingsprojekter, hvor de sidste afsluttes til næste år. De tre samarbejdspartnere er derfor efterhånden nået dertil, hvor konceptet skal sælges til bygningsejerne.
Og Jørgen Lange tror på, at Energi+ har for det der skal til for at skabe et marked for helhedsorienterede energirenoveringer, som er intelligente og økonomisk bæredygtige:
- Vi er ikke unikke, fordi vi har valgt at sætte os sammen arkitekt og ingeniør. Det er der altså mange, der har gjort før os. Men ikke helt så konsekvent og investeringsparat, som vi gør. Vi har i dette samarbejde valgt en niche, som vi tror på. Vi har et konkret produkt og mener selv, at vi, igennem en meget målrettet vidensopbygning, er stærkere end konkurrenterne. Men om de kender os derude og forstår hvad vi sælger? Ja, det begynder at hjælpe, slutter han.