Fem ting gør Flügger-chef "meget optimistisk"
![](https://image.nordjyske.dk/users/nordjyske/images/121877538.jpg?t%5Bstrip%5D=true&t%5Bcrop%5D%5Bwidth%5D=3494&t%5Bcrop%5D%5Bheight%5D=2324&t%5Bcrop%5D%5Bx%5D=0&t%5Bcrop%5D%5By%5D=4&t%5Bresize%5D%5Bwidth%5D=660&t%5Bresize%5D%5Bheight%5D=439&accessToken=f123406e04193965216e73418b3103ca75a3f628fc5e17cea1f669d9ef30219b)
Med salg til både gør-det-selv-folket og malermesteren har malinggiganten Flügger haft et es i ærmet under byggeriets nedtur. Ikke desto mindre glæder landechef Mikkel Boelskifte sig over, at vinden nu er ved at vende for det professionelle segment.
- Det har da været en lidt grå tid, hvor vi ved, at en del af vores professionelle kunder blandt andet har måttet sige farvel til medarbejdere på grund af nedgangen i byggeriet, siger Mikkel Boelskifte om det seneste halve år.
Hos Flügger har man dog både gynger og karruseller at trække på, og mens de professionelle kunder har måttet skrue ned for aktiviteten, har de private ifølge Mikkel Boelskifte haft solidt mod på selv at svinge malerpenslen.
- Modsat mange andre håndværksopgaver er malerarbejdet noget, man til en vis grad kan gøre som privat, så vi har haft et godt marked på privatkunderne, fortæller landechefen.
Det fine privatsalg tilskriver han blandt andet den lave arbejdsløshed, den dalende inflation og de faldende renter, der har ført til flere hushandler.
- Flügger er jo ikke de billigste på markedet, men det tyder på, at de private har været villige til at investere lidt mere i kvalitet og også har haft brug for professionel rådgivning til projekterne, vurderer Mikkel Boelskifte.
Gode tegn for de professionelle
I Flüggers nye strategi, Flügger Organic, der blev lanceret i sommer, er det imidlertid den professionelle maler, der er i fokus. Og det er da også med tilfredshed, Mikkel Boelskifte konstaterer, at det nu begynder at lysne for det segment.
- Det bliver stille og roligt bedre på det professionelle marked, og vi ser gode tegn på, at aktiviteten er på vej tilbage. Der bliver givet flere byggetilladelser, der er lav inflation og en faldende rente, og det ser også rigtig godt ud i forhold til hushandler, der generelt fører til flere opgaver og øget salg, fortæller han.
Landets malermestre må dog stadig væbne sig med et vist mål af tålmodighed, vurderer landechefen.
![Flügger Group landede i regnskabsåret 2023/24 en omsætning på 2,2 mia. kr. og et driftsresultat på 68 mio. kr. Flügger Group landede i regnskabsåret 2023/24 en omsætning på 2,2 mia. kr. og et driftsresultat på 68 mio. kr.](https://image.nordjyske.dk/users/nordjyske/images/59857054.jpg?t[strip]=true&t[quality]=75&t[resize][width]=1000&t[resize][height]=600&accessToken=8248d742c6406cd4c1fb8064dc690c7eb651872cd798abb78e34838a838d643e)
- De er jo blandt de sidste, der kommer på i et byggeri, så vi skal nok hen i andet halvår, før vi for alvor ser fremgangen, lyder hans forventning.
Omvendt varsler forårets komme typisk en del udendørsaktivitet, forudsat at vejrguderne er på malermestrenes side.
- Typisk ser vi, at når solen titter frem omkring påske, så skal der laves noget malerarbejde. Og der hænger nok også nogle opgaver fra sidste år, som har måttet udskydes, fordi vejret ikke tillod det.
Med maleren for øje
Alt i alt erklærer Mikkel Boelskifte sig “meget optimistisk” på branchens vegne. Og hos Flügger håber man at kunne give kunderne de bedste forudsætninger for at udnytte det forestående opsving.
- Vi har dyb respekt for vores professionelle kunder og de hårde tider, de har været igennem, og jeg er glad for, at vi har en strategi, der sætter dem i centrum, siger landechefen.
Som for en række andre af byggeriets leverandører, er det særligt den grønne dagsorden og de stigende dokumentations- og klimakrav, der for nuværende er i fokus hos den børsnoterede koncern.
- De stigende krav er en hovedpine for mange små malermestre, der måske beskæftiger en enkelt svend eller to. Skal man pludselig bruge en masse tid på kontoret i stedet for på at svinge penslen, så bliver man frustreret, og det er vigtigt, at vi kan hjælpe dem med at lette den byrde, siger Mikkel Boelskifte.
Derfor har malingproducenten blandt andet udstyret malerspandene med QR-koder, der sikrer, at al dokumentation er let tilgængelig, men også mindre greb kan ifølge landechefen gøre en vigtig forskel i en travl hverdag.
Da Flügger i jagten på at reducere egen CO2-udledning valgte at skifte de hvide malerspande ud med blå for at sikre en højere andel genbrugsplast, fik lågene derfor også forskellige farver, så de bliver nemmere at skelne fra hinanden i varevognen.
- Tid er penge for malerne, og med den ekstra tid, der skal bruges på dokumentation, skal det gå stærkt, når de er i gang. Derfor betyder det noget, at man ikke skal bruge fem minutter på at lede efter den rigtige spand – og når vi alligevel skal udvikle vores produkter, så kan vi lige så godt gøre det med maleren for øje, siger Mikkel Boelskifte.