Overborgmester affejer håndværkeres parkeringsproblemer: - Ikke den største udfordring
![](https://image.nordjyske.dk/users/nordjyske/images/121625418.jpg?t%5Bstrip%5D=true&t%5Bcrop%5D%5Bwidth%5D=7535&t%5Bcrop%5D%5Bheight%5D=5012&t%5Bcrop%5D%5Bx%5D=0&t%5Bcrop%5D%5By%5D=7&t%5Bresize%5D%5Bwidth%5D=660&t%5Bresize%5D%5Bheight%5D=439&accessToken=d272ef4288c9b155e25f04be93771569949c516a30133fa32ac0fda0aa311e24)
Det er efterhånden en velkendt fortælling, at udsigterne til flere faglærte er sorte som kul.
Særligt slemt er det i Region Hovedstaden, hvor det ventes, at der vil mangle op mod 38.000 faglærte i 2027.
Men det er ikke kun de faglærte, der bliver væk.
Også etablerede håndværkervirksomheder har betænkeligheder ved at tage opgaver i det indre København. Her er det især dårlige parkeringsforhold, der gør lokale firmaer lorne ved opgaver i indre by, hvilket TV2 Kosmopol for nylig kunne fortælle.
Ifølge en ny undersøgelse fra Håndværkerforeningen i København svarer 61 pct. af de adspurgte, at de har større sandsynlighed for at takke nej til en opgave i indre by, mens 77 pct. af de adspurgte oplever, at parkeringsforholdene i området er forringet, selvom flere erhvervsparkeringspladser er dukket op i de senere år.
![- I hele hovedstadsområdet har vi en voldsom mangel på faglært arbejdskraft. Alle initiativer, der er med til at øge opmærksomheden på, hvad håndværket betyder i forhold til at det, vi kender og for fremtidens grønne omstilling, skal vi bakke op om på rådhuset, sagde overborgmester Lars Weiss til Building Supply efter sin åbningstale ved Håndværk 2025. - I hele hovedstadsområdet har vi en voldsom mangel på faglært arbejdskraft. Alle initiativer, der er med til at øge opmærksomheden på, hvad håndværket betyder i forhold til at det, vi kender og for fremtidens grønne omstilling, skal vi bakke op om på rådhuset, sagde overborgmester Lars Weiss til Building Supply efter sin åbningstale ved Håndværk 2025.](https://image.nordjyske.dk/users/nordjyske/images/121581984.jpg?t[strip]=true&t[quality]=75&t[resize][width]=1000&t[resize][height]=600&accessToken=836b6f294b3a0fd79a14b958900dcc7f7af37279b1c9e540819c1a525ec777df)
Problemstillingen er ifølge Københavns overborgmester, Lars Weiss (S), dog ikke meget for at forholde sig til, da Building Supply fangede ham på Håndværk 2025.
- Der er steder i byen, hvor parkeringen er en udfordring. Men for mig at se, er det ikke den største udfordring, som håndværkerbranchen står over for. Det er mangel på arbejdskraft, lød det fra Lars Weiss.
Men hvis 61 pct. af håndværkerne er villige til at droppe en opgave på grund af dårlige parkeringsforhold, som Håndværkerforeningens tal peger på, er det vel et oplagt sted at starte med at sætte ind?
- Diskussionen om parkering er i den store sammenhæng om manglen på arbejdskraft en mindre detalje. Ser vi på prognoserne fremadrettet, kommer vi til at mangle 38.000 håndværkere, og det er en kolossal udfordring, hvor parkering er en mindre detalje.
Men når der nu er så stor en mangel, handler det så ikke om at skabe nogle ordentlige forhold for de håndværkere, der allerede er i hovedstadsområdet?
- Det er noget, vi løbende kigger på. I en by som København, der er bygget til helt andre hestekræfter, er trafik, parkering og trængsel et tilbagevendende problem. Det er det for både borgerne og erhvervslivet i København.
Så det er ikke noget, I har i sinde at gøre noget ved rent politisk?
- Jo, vi taler hele tiden parkering. Jeg tror ikke, at der er et møde i borgeradministrationen, hvor der ikke er en parkeringsdiskussion, var ordene fra overborgmesteren, der ikke havde i sinde at komme det nærmere.
København havde i juni 2024 423 parkeringspladser rundt i byen reserveret til erhvervskøretøjer med gule nummerplader. En løsning, som for første gang så dagens lys i 2019. Til gengæld blev der for nylig nedlagt 600 parkeringspladser i Middelalderbyen i indre København.