23948sdkhjf

Sene betalinger gør ondt på byggefirmaer

Både offentlige og private kunder presser byggevirksomhederne til længere betalingsfrister – og ofte betaler kunderne ikke deres regninger til tiden, viser undersøgelse.
Tre ud af fire virksomheder i bygge- og anlægsbranchen har private kunder, der ikke betaler deres regning til tiden. Det viser en ny analyse fra Dansk Byggeri.

Hertil kommer, at knap halvdelen af virksomhederne oplever offentlige kunder, der overser betalingsfristen. Ifølge Dansk Byggeri lægger det et stort pres på virksomhederne – ikke mindst i en tid, hvor mange kæmper med tynde ordrebøger.

- Vi er særligt overraskede over holdningen blandt de offentlige kunder. For vi har en klar forventning om, at kommuner, regioner og staten har overblik over deres økonomi og ikke sjofler deres leverandører - ligesom de jo også selv forventer at få deres betalinger til tiden, siger administrerende direktør i Dansk Byggeri, Lars Storr-Hansen.

Undersøgelsen viser endvidere, at hver tredje virksomhed i bygge- og anlægsbranchen oplever, at der bliver forlangt længere betalingsfrister – både fra offentlige og private kunder.

- Når kunderne beder om længere betalingsfrister, sætter det virksomhederne i et svært dilemma. De vil jo gerne være imødekommende over for deres kunder – ikke mindst i håbet om, at de også kommer i betragtning næste gang, kommunen fx skal have renoveret en skole eller anlagt en ny vej. Men de forlængede og overskredne betalingsfrister er i fællesskab med til at stramme kreditklemmen om virksomhederne, siger Lars Storr-Hansen.

Han peger på, at sene betalinger kan udhule opsparingen hos ellers sunde virksomheder eller være udslagsgivende for, at banken ikke vil stille den garanti, som offentlige bygherrer i stigende grad kræver af deres leverandører, for at lade dem komme i betragtning til en opgave.

- Penge på kontoen er alfa og omega for, at du kan drive din virksomhed. Derfor er de sene betalinger en ond spiral, der i sidste ende kan skubbe ellers sunde og velfungerende virksomheder ud over kanten. Så vi er nødt til at få vendt tendensen og få både privatpersoner, kommuner og de øvrige offentlige bygherrer til at indse, at de skal betale virksomhederne til tiden. Alt andet er umoralsk og ansvarsløst, fastslår Lars Storr-Hansen.

Siden 2009 har Dansk Byggeri hvert halve år gennemført en undersøgelse af kreditsituationen blandt bygge- og anlægsvirksomhederne. Undersøgelsen gennemføres som led i Dansk Byggeris deltagelse i udvalget i Erhvervs- og Vækstministeriet, der udgiver rapporten ”Udviklingen i kreditmulighederne i Danmark”.
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.109