Banedanmark sætter punktum for arbejder over 170 kilometer
Det har været nogle travle måneder på jernbanens østjyske hovedstrækning, der strækker sig godt 170 km fra Aarhus til Hjørring. Mens togene i perioder har været væk fra skiftende dele af banen, har Banedanmark brugt tiden til at fremtidssikre strækningen flere steder.
- Fra Aarhus og nordpå har travlheden hersket i de seneste måneder, konstaterer Jørn H. Jacobsen, ledende anlægschef i Banedanmark, i en pressemeddelelse.
- Vi og vores entreprenører arbejdede fokuseret i hele perioden og er glade for, at vi nu står med en jernbane, der er gjort klar til fremtidens tog, fortsætter han.
De har fornyet hovedstrækningen fra Aarhus til Hjørring
- Aarsleff Rail : Aalborg projektet, Langå Station, Hjørring projektet. Broentreprise.
- Jorton: Broentreprise
- Forstas: Perron Brønderslev
- Hitachi Strukton: Signalsystemet ved Hjørring, Skørping, Aalborg og Brønderslev.
Kilde: Banedanmark
Meget i og omkring Aalborg
Mest synlig har arbejdet været i Aalborg og Langå, hvor den såkaldte sporgeografi er ændret, så sporene ligger optimalt. Det har blandt andet betydet, at den gamle kommandopost i Langå har måttet lade livet.
I Aalborg er der desuden lagt 37 sporskifter på stationen, ligesom et par broer er ombygget for at gøre plads til kørestrømsanlægget, så fremtidens eltog kan køre helt til Aalborg og videre til Aalborg Lufthavn.
- Om godt et par år er vi færdige med at sætte kørestrømsmaster op og trække køretråd på banen op til Aalborg og videre ud mod Aalborg Lufthavn, og så kan fremtidens klimavenlige eltog indtage den nordlige del af den jyske hovedstrækning, siger Jørn H. Jacobsen.
Banedanmark har også udskiftet de gamle analoge signaler langs banen med et nyt signalsystem, så jernbanen fra Aarhus til Aalborg Lufthavn nu kører på ny digital teknologi.
- Der kan være udfordringer i starten
De nordligste projekter i den store buket af arbejder, der er udført i år, er den nye perron på Brønderslev Station og de 700 meter dobbeltspor, der er anlagt syd for Hjørring Station.
Endelig er der to steder i Himmerland - i Skørping og Arden - udskiftet henholdsvis sporskifter og sporkasse.
- Vi ser ofte at der kan være udfordringer i starten, når vi tager et nyt signalsystem i brug, men skulle det ske, er vi klar til at rette op," siger Jørn H. Jacobsen.
Togene er nu tilbage på sporet, men arbejdet med elektrificeringen fortsætter, så der fra slutningen af 2026 også kan køre eltog hele vejen til Aalborg Lufthavn. Fra slutningen af året bliver der blandt andet sat kørestrømsmaster op i Aalborg.
Det har Banedanmark udført fra Aalborg til Hjørring
- Fornyelse af sporene på Aalborg Station. Her har Banedanmark udskiftet 37 sporskifter og ombygget syv kilometer spor inden for stationsområdet. Ved to broer er der gjort plads til kørestrømsanlæg til fremtidens el-tog.
- På Langå Station er der gennemført sporfornyelse og hastighedsopgradering, så det på sigt bliver muligt at øge hastigheden til 160 km/t. Samtidig er der gjort plads til master og kørestrømsanlæg på stationen, så den også kan blive klar til fremtidens grønne el-tog.
- Mellem Hobro og Aalborg er 13 af Banedanmarks broer på strækningen gjort klar til elektrificering. Derudover er der udskiftet sporskifter på Skørping Station, og på Arden Station er spor og sporkasse (fundamentet under sporet) fornyet.
- I Brønderslev er der bygget ny og højere perron, der gør det nemmere at stige ind og ud af togene. Og i Hjørring er kapaciteten forøget med et helt nyt dobbeltspor syd for stationen.
- På strækningen mellem Aarhus-Aalborg og Aalborg Lufthavn er det nye signalsystem taget i brug. Det vil på sigt vil give flere tog til tiden, bedre trafikinformation og mulighed for flere tog på skinnerne.