Specialist går i dybden ved mulig metrolinje
Indtil nu er store dele af arbejdet med den mulige kommende metrolinje M5 blevet til på baggrund af tidlige undersøgelser, analyser og beregninger.
Men det ændrer sig nu.
For at få bedre forudsætninger for det videre design og arbejde med projektforslaget for M5, skal Metroselskabet I/S have foretage en række geotekniske forundersøgelser langs den mulige linjeføring. Derfor er den specialiserede rådgivervirksomhed Geo sat på sagen.
- Når vi foretager denne type undersøgelser af undergrunden og grundvandet, tager det typisk to til fire uger hvert sted, og arbejdet udføres kun i dagtimerne, siger Michael Bachmann, teamchef for miljø i Metroselskabet, i en pressemeddelelse.
Arbejdet er startet op, og over det næste halve år vil der blive udført boringer 80 forskellige steder i København. I oktober gælder det blandt andet ved DR Byen og Islands Brygge på Amager.
To typer undersøgelser
Forundersøgelserne består af flere typer undersøgelser. Først udføres prøveboringer, og udvalgte steder udføres der også pumpeforsøg.
De to typer undersøgelser kræver forskelligt udstyr. Det betyder, boreriggen kører væk, når prøveboringen er afsluttet, for så at give plads til det materiel, som skal bruges til pumpeforsøget. Planen er, at begge undersøgelser udføres i umiddelbar forlængelse af hinanden.
Før forundersøgelserne går i gang, er Metroselskabet og den rådgivende ingeniørvirksomhed Geo i dialog med de grundejere, hvis ejendom eventuelt berøres. Desuden er Fredningstilsynet inde over områder, som eksempelvis berører Amager Fælled og Lergravsparken.
- Det er samtidig vigtigt at sige, at vi ikke er i gang med at anlægge en metro, men at de nuværende undersøgelser udelukkende handler om at få en helt nødvendig information om jord- og vandforhold, som vi kan tage hensyn til i planlægningen af den kommende M5, hvis projektet godkendes, siger Michael Bachmann.
Metrolinje M5
- Metrolinje M5 er en ny selvstændig metrolinje med op til ti stationer, der anlægges i faser fra enten syd eller nord.
- Den nye metrolinje skal sikre metro til både eksisterende byområder samt til nye bydele i Østhavnen. Den sydlige løsning kan desuden være med til at løse kapacitetsudfordringen i den nuværende metro på tværs af havnen.
- Metroselskabet har en ambition om at reducere klimabelastningen fra nye metrolinjer, inkl. M5, med 50 pct. sammenlignet med tidligere linjer. Desuden skal metroens bidrag til social bæredygtighed, samt arbejdet med sikkerhed og arbejdsmiljø både i anlæg og drift.
Kilde: Metroselskabet