De vil skræmme odderne væk: Her er Vejdirektoratets plan
Som en del af planerne for at anlægge en ny motorvej vest om Aalborg og over Egholm er der nu lagt op til et usædvanligt skridt i bestræbelserne på at flytte oddere væk fra det område, hvor motorvejen skal placeres.
Det fremgår af et svar fra Vejdirektoratet.
Men motorvejsmodstandere er dybt chokerede og kalder fremgangsmåden for uansvarlig.
Der er dog en plan for, hvad der skal ske, og den er udarbejdet med hjælp fra eksperter på området, som Vejdirektoratet har bedt om rådgivning til, hvordan man kan skræmme odderne væk fra byggeområdet.
Det skal blandt andet ske med støj fra maskiner og lyde fra andre dyr som ræve, grævlinger og mink. Desuden skal hunde hjælpe - ved at blive luftet i området.
Men der findes ikke nogen videnskabelige dokumentation for, at det skulle få odderne til at smutte. Det fortæller seniorrådgiver ved Aarhus Universitet, Morten Elmeros, som i det meste af sin karriere har studeret oddere.
- Jeg vil kalde det anekdotiske beretninger. Hvis der er meget menneskelig aktivitet, så er odderne der mindre. Men hvad der gør det, ved vi ikke. I forhold til, hvad man ved, så er der aldrig lavet undersøgelser, forklarer han og uddyber:
- Den idé med at afspille dyrelyde er meget fantasifuld. Luftning af hunde er knap så fantasifuld. Men der skal nok meget massiv hundeluftning til. Når man skal have maskiner i gang, så start med lys og støj - også om natten. For det er der, odderne er ude. Men det er bare en mavefornemmelse for, hvad der flytter odderne, konstaterer han.
Men Vejdirektoratet er klar til at prøve og har lavet en plan for, hvad der skal ske, når man vil forsøge at flytte odderne.
Intensivt i maj
- Meningen er, at de relativt få individer, som er dokumenteret i området, ikke er indenfor det område, som skal indhegnes. Øvelsen går på at få sikret arealet uden oddere, fortæller afdelingsleder for Vejplan og Miljø hos Vejdirektoratet Karsten Kirk Larsen.
Vejdirektoratet er dog bevidst om, at de foreslåede metoder ikke er videnskabeligt dokumenterede.
Fra Miljøkonsekvensvurdering 2023
Den usædvanlige fremgangsmåde fremgår af Vejdirektoratets Miljøkonsekvensvurdering 2023. Her står der, at inden anlæggelsen af motorvejen skal området undersøges for odderhuller. Herefter de gøres uegnede som yngle-rasteområder ved at skabe forstyrrelser, så odderne flytter sig. Det skal ske fra maj måned, inden odderne får unger i juni og frem til november.
Og der er lagt op til, at det skal ske med støj fra maskiner, lyde fra naturlige fjender som ræv, grævling og mink og tilstedeværelse af andre rovdyr som hund.
"Senest en uge inden anlægsarbejdets start skal der derfor luftes hunde i området på digerne hver dag, der gerne skal afsætte såvel afføring samt urin i området. Samtidig kan arbejdsområderne nord for det potentielle yngleområde etableres i ugen op til anlægsarbejdet, hvilket vil give maskinstøj. Støjen skal i denne periode også foregå aften og morgen. Endelig skal der afspilles lyde hen over natten," står der i Miljøkonsekvensvurderingen
Et af de mere opsigtsvækkende forslag er hundeluftning i området, så hundenes urin og afføring kan være med til at skræmme odderne væk. Men hvem der skal stå for den del, har Vejdirektoratet ikke lagt sig fast på endnu.
- Det kan være lokale, eller nogle vi hyrer ind. Det skal være relativt intensivt i maj, inden yngleperioden går i gang. Det vil blive en uges tid, hvor man virkelig vil gøre sit for at skræmme odderne væk, så de ikke finder det attraktivt at være der, forklarer afdelingslederen.
Men forslagene til, hvordan dyrene skal flyttes væk fra byggeområdet kalder en række foreninger som Egholms Venner og Danmarks Naturfredningsforening uansvarlige i en pressemeddelelse fra Borgerbevægelsen, som er imod motorvejen over Egholm.
- Det udgør i sig selv en alvorlig overtrædelse af EU-reglerne. Det fremgår tilmed i miljøkonsekvensrapporten, at der ikke er videnskabeligt belæg for, at metoderne overhovedet virker. Det er det rene gætværk, skriver formand for Borgerbevægelsen Louise Faber.
Fra Danmarks Naturfredningsforenings side er man desuden bekymret for, hvad det vil betyde for dyrenes fremtid at hegne området ind med finmasket net.
Arbejder ud fra worst case scenario
- At man vil hegne øen ind lyder helt vildt og vil ikke bare være en barriere for dyr i området, men vil også indskrænke dyrenes forplantning og forhindre genudveksling, skriver formand for Regionssamarbejdet i Nordjylland for Danmarks Naturfredningsforening Thorkild Kjeldsen i pressemeddelelsen.
Odderen var i 1980'erne tæt på at uddø i Danmark men overlevede nogle få steder i Jylland - blandt andet i Limfjordsområdet. Nu findes den i hele Jylland, på Fyn og flere steder på Sjælland.
Men den er fortsat fredet og beskyttet af Habitatdirektivet fra EU.
- Vi kan ikke garantere, odderne ikke lider skade, så derfor tager vi det store skridt og fraviger beskyttelse efter reglerne i EUs direktiv. Vi har klar forhåbning om, at odderen ikke kommer til skade, og det lykkes at få odderen skræmt ud. Men det kan vi ikke garantere. Derfor bliver vi nødt til at bruge fravigelsesbestemmelse. Vi går ud fra worst case her og fraviger beskyttelsen, fortæller Karsten Kirk Larsen fra Vejdirektoratet.
Hvis odderen skal skræmmes ved med de foreslåede metoder, bliver der dog ikke lige foreløbig. Motorvejsprojektet over Egholm er netop nu i høring til 11. januar. Herefter skal sagen behandles, og efterfølgende skal forslaget behandles i Folketinget. Så odderne kan ånde lettet op lidt endnu. En eventuel skræmmekampagne ligger år ude i fremtiden.