Vinduessucces om strategi: - Det er ikke noget, vi bruger tid på
I Vester Hassing mellem Aalborg og Kattegat ligger Madsen Vinduer og Døre ApS.
I sidste uge offentliggjorde vinduesproducenten regnskab, og på bundlinjen stod 1,4 mio. kr. mod 0,3 mio. kr. året før.
Virksomheden mærker ingen tegn på faldende aktivitet i virksomhedens marked.
- Nogle af vinduesfabrikkerne og tegnestuerne giver udtryk for, at der er for lidt at lave. Så der er helt sikkert mindre aktivitet, men vi mærker ikke noget til det endnu, fortæller en af virksomhedens ejere Jesper Lorenzen til Nordjyske.
Virksomhedens kernekompetencer er vinduer og døre i segmentet for specielle high-end-løsninger. Til eksempel har virksomheden leveret døre og vinduer til Restaurant Noma og Vadehavscentret.
Virksomheden er grundlagt af Inga og Poul Erik Madsen og har rødder tilbage til 1976. I 2018 overtog nye ejere virksomheden, og i dag udgøres virksomhedens direktion af Jesper Lorenzen, Daniel Lutzke og Martin Nørgaard.
Jesper Lorenzen fortæller, at det ved overtagelsen af virksomheden overraskede det ham, at virksomheden ingen kræfter brugte på at gøre opmærksom på sig selv. Håndværket var det centrale, og så måtte kunderne komme.
- Det var ikke et særligt stort værksted sammenlignet med de store producenter. Men jeg troede på, at der var et uforløst marked for det, virksomheden kunne. Ikke et enormt marked, men der var et marked, fortæller Jesper Lorenzen til Nordjyske.
Og det var der. Siden Jesper Lorenzen er begyndt at skæve til markedsføring med et halvt øje, er virksomhedens bund- og toplinje vokset, og det samme er egenkapital og medarbejderstab.
Strategi - hvilken strategi?
Og der er vitterligt tale om at skæve med et halvt øje til markedsføring, for markedsføring på ’Madsen Vinduer’-manér er at have en god forbindelse til arkitekterne.
- De arkitekter, der har de spændende projekter i forhold til form, funktion eller materialevalg, de kender os og kommer til os, siger Jesper Lorenzen.
Og ordrebøgerne er fyldt fornuftigt op. Hvad er strategien bag denne lukrative markedsposition?
- Det er nok forkert at sige, at vi slet ikke har nogen strategi. Men det er ikke noget, vi bruger tid og kræfter på, siger direktøren.
Hvis der er en strategi, så er det at være fleksibel.
- Vores eksistensberettigelse er at være fleksible og imødekomme kunderne nærmest lige meget hvilke krav, de kommer med, slår direktør og medejer Jesper Lorenzen fast over Nordjyske.