Tidsplanen for Femern er presset: ‘Tunnelportaler’ volder problemer
Siden Danmarkshistoriens største anlægsprojekt officielt blev skudt i gang den 1. januar 2021, har det generelt kørt snorlige.
Men nu er anlægget af Femern-forbindelsen mellem Danmark og Tyskland for første gang stødt på problemer, der kan true tidsplanen med åbning i 2029, fremgår det af en ny statusrapport ifølge Ingeniøren.
"Samlet set er det selskabets aktuelle vurdering, at det fortsat vil være muligt at åbne tunnelen i 2029, men tidsplanen er udfordret," skriver Femern A/S i rapporten Status for anlægs- og byggeprojekter 2. halvår 2023, der netop er sendt til Folketinget.
Det er især tunnelportalerne og betingelser i byggetilladelsen på tysk side, der volder problemer og får Femern A/S til at komme med det første aber dabei i forhold til tidsplanen.
"Arbejdet med anlæg af tunnelportalerne er aktuelt udfordret blandt andet som følge af entreprenørens efterslæb i leverancer af design til Femern A/S," skriver selskabet i rapporten.
Pressechef i Femern A/S, Jens Villemoes, skriver til Licitationen, at man stadig er i en tidlig fase af anlægsarbejdet.
- Vi har fået en mindre god mellemtid på en del af arbejderne. Vi er i løbende dialog med entreprenørerne om at optimere den samlede tidsplan, og vores mål er uændret en åbning i 2029.
Der er to forhold, der aktuelt udfordrer tidsplanen. De restriktive krav fra de tyske myndigheder mindsker entreprenørernes fleksibilitet i forhold til nogle marine aktiviteter.
- Vi er i dialog med både de tyske myndigheder og entreprenørerne i forhold til at finde de mest effektive metoder til at realisere projektet inden for rammerne af den tyske myndighedsgodkendelse, lyder det fra pressechefen:
- Derudover har tekniske afklaringer med at udarbejde det detaljerede design for tunnelportalen nødvendiggjort en forskydning på de første støbearbejder på portalen.
Han har ikke yderligere kommentarer.