23948sdkhjf

Stor ordre til NCC på Kvæsthusmolen

Entreprenørkoncernen har sikret sig råhusentreprisen på det kommende parkeringsanlæg under Kvæsthusmolen i København. En ordre til cirka 134 mio. kr.
NCC Construction har siden 2012 været i gang med Kvæsthus-projektet, hvor selskabet står for det forberedende arbejde med omlægning af ledninger og byggegruben på selve molen.

Med indgåelsen af en ny aftale kan entreprenøren nu se frem til at fortsætte det gode samarbejde med bygherren Kvæsthusselskabet og totalrådgiver Lundgaard & Tranberg Arkitekter.

Råhusentreprisen, der har en værdi af cirka 134 mio. kr., skal udføres under Kvæsthusmolen tættest på Skuespilhuset. Det underjordiske anlæg får plads til 500 biler, og råhuset skal stå færdigt til september 2014. Herefter følger genetablering af pladsen oven på Kvæsthusmolen, som åbner i sommeren 2015.

Stor erfaring med underjordiske parkeringsanlæg
Opførelsen er ikke blot teknisk kompleks på grund af dybden og fugten. Der stilles også store overfladekrav til væggene, som insitu-støbes på stedet i fulde tre etagers højde.

At arbejdet kommer til at foregå klods op af titusindvis af kubikmeter vand får dog ikke senior produktionschef Ulrich Steen Jensen til at ryste på hånden:

- NCC har god erfaring fra lignende store sager – fx parkeringsanlægget på Dessaus Boulevard i Hellerup – og vi har haft et rigtig konstruktivt samarbejde med både bygherre, arkitekter og ingeniører omkring elementer så som membranen, der selvfølgelig er vigtigt i den dybde på grund af grundvandet, siger han.

Netop på grund af vandtrykket skal parkeringsanlægget fæstnes solidt i undergrunden med ikke færre end 400 jordankre for at forhindre, at vandet ellers presser det opad.

FAKTA
Kvæsthusprojektet er en gave fra Realdania til offentligheden og realiseres i en partnerskabsaftale mellem Realdania og Kulturministeriet og det Kongelige Teater igennem datterselskabet Kvæsthusselskabet A/S.

Projektet skaber en ny stor plads på Kvæsthusmolen samt et underjordisk parkeringsanlæg med plads til 500 personbiler lige ved siden af Skuespilhuset i Københavns havn og består også af nye faciliteter ved Kvæsthusbassinet og ved Kvæsthusmolen syd på den modsatte side af Skuespilhuset. Der forberedes desuden til en eventuelt senere etablering af en broforbindelse til Dokøen og Operaen.

Lundgaard & Tranberg Arkitekter har tegnet den kommende Kvæsthusplads og det underjordiske parkeringsanlæg. Arkitektfirmaet, der også har stået bag designet og opførelsen af Skuespilhuset, står desuden sammen med underrådgiveren COWI for projekteringen af selve parkeringsanlægget.

Læs mere om Kvæsthusprojektet og følg løbende udviklingen og tidsplanen på www.kvæsthusprojektet.dk
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.203