23948sdkhjf

Et kig i krystalkuglen

Der er gode muligheder for at skabe vækst i bygge- og anlægsbranchen i de kommende år, viser en ny rapport. Dog vil ikke alle virksomheder få del i kagen.
Artiklen er skrevet af Anja Binderup og er oprindeligt bragt i nyhedsbrevet "Barometer", der udgives af Dansk Byggeri.

I hvilken retning udvikler markedet sig, og hvor er der mulighed for at skabe vækst? Det er spørgsmål, som optager de fleste erhvervsdrivende – og naturligvis også virksomhederne i bygge- og anlægsbranchen.

Analyse- og rådgivningsfirmaet New Insight A/S har for Dansk Byggeri lavet en rapport, der blandt andet prøver at besvare disse spørgsmål og opstille en række forskningsbaserede scenarier for, hvor udsigterne for bygge- og anlægsbranchen vil tegne sig frem mod 2020.

Rapportens opløftende konklusion er, at det i de kommende år er muligt for branchen at skabe vækst. Det kommer dog til at ske under andre og skærpede konkurrencebetingelser.

- Et kig i krystalkuglen er altid forbundet med en vis portion usikkerhed, men vi kan bruge rapporten som inspiration for vores arbejde med at sikre de bedste rammevilkår for de virksomheder, der arbejder inden for byggeerhvervet. På denne måde kan vi bedst ruste os til de udfordringer, som kommer, siger Lars Storr-Hansen, adm. direktør i Dansk Byggeri.

Danskerne vil bo i byen
En af de mest markante tendenser i de kommende år er en massiv urbanisering. Danskerne vil i stigende grad flytte fra landet og bosætte sig i og omkring de store byer. Specielt i Øresundsregionen og Frejaregionen, der er det sammenhængende bybånd, der strækker sig fra Aalborg over Aarhus til Trekantsområdet.

- Vi kan se en global tendens til, at byerne vokser, og landområderne bliver mere og mere tyndt befolkede. Den tendens, forventer vi, vil forplante sig også i Danmark, hvor der i dag er en meget svag urbanisering, fortæller Peter Plougmann, der er direktør i New Insight, og en af hovedkræfterne bag rapporten.

Når danskerne flytter, vil det meget naturligt afføde et behov for nye boliger. Samtidig vil befolkningen ændre sig i retning af, at der kommer flere og flere enlige – både unge og ældre.

- Befolkningsudviklingen vil afføde en efterspørgsel på passende boliger til én person – og de skal gerne være billige. Det vil kræve mere standardisering og industrialisering af byggeprocessen at efterkomme de behov. Virksomheder, som formår at koble sig på denne vogn, kan derfor opleve gode markedsmuligheder, fortæller Peter Plougmann.

Nye, billige boliger
I det hele taget vil industrialiseringen af byggeriet få en markant større rolle i de kommende år, og New Insight opridser mulighederne for, at konceptbyggeri kommer i kraftig vækst.

- Konceptboliger kan blive løsningen på behovet for tilpassede, billige, små og fleksible boliger med fokus på klimatilpasning og energioptimering. Og får vi udviklet dette marked på hjemmefronten, er der også et stort eksportpotentiale, siger Peter Plougmann.

Der er ikke kun tale om nybyggeri. Renovering og funktionsændring af eksisterende byggeri har behov for tilsvarende avancerede konceptløsninger. Her peger rapporten på, at danske virksomheder allerede har mange kompetencer, når det gælder forslag til "smart urban
living", og det er et væsentligt fundament for at udnytte vækstpotentialet, at denne specialisering bliver udviklet.

Hvilke virksomheder vinder
Netop specialisering er et af nøgleordene for specielt de mindre bygge- og anlægsvirksomhederne i de kommende år, lyder konklusionen fra New Insight. Vinderne vil blive de virksomheder, der formår at tilpasse sig og finde en niche, der matcher den efterspørgsel, der kommer som følge af urbaniseringen.

- Virksomheder, der formår at træde ind i urbaniseringen i kraft af deres kompetencer, og at de er til stede tæt på de større byer, har gode muligheder for at klare sig i den skærpede konkurrence, siger Peter Plougmann.

For der vil komme en skærpet konkurrence. Ifølge Peter Plougmann vil der ske en udrensning blandt bygge- og anlægsvirksomhederne på lige fod med den, vi allerede ser blandt andre brancher.

Globaliseringen skærper konkurrencen
Også de store bygge- og anlægsvirksomheder vil opleve en skærpet konkurrence. Her er det særligt de virksomheder, som formår at konsolidere sig og klarer sig godt på eksportområdet, som vil opleve vækstmuligheder frem mod 2020.

- Globaliseringen går ikke væk, og vi må acceptere, at der kommer et nyt konkurrenceniveau for bygge- og anlægsbranchen. De virksomheder som forstår at agerer på det globale marked er således de virksomheder, der vil klare sig bedst, siger Peter Plougmann.

Store virksomheder, specialiserede virksomheder og virksomheder, der formår at udvikle tilkoblede serviceydelser af høj værdi, vil have de største fordele.

De mange små og mellemstore virksomheder, som "kommer og går" i takt med konjunkturerne, og som i særlig grad er presset af konkurrence fra udenlandske virksomheder, vil fremover have færre muligheder.

Gode vækstmuligheder
Markedet er derude. Spørgsmålet er, om branchen forstår at udnytte mulighederne. Desuden er der både politiske og økonomiske håndtag, der skal drejes på, for at byggeriet får de bedste rammevilkår at agerer i.

- Selvom der er lovende udsigter for vækst i bygge- og anlægsbranchen, er der ingen tvivl om, at vi skal arbejde hårdt for at få del i kagen. I Dansk Byggeri vil vi gøre vores for, at medlemmerne er rustet til den skærpede konkurrence, at politikerne til stadighed har blikket vendt positivt mod branchen, og ikke mindst at virksomhederne har de bedst mulige økonomiske forudsætninger for at skabe vækst, slutter Lars Storr-Hansen.

Om rapporten
Rapporten "Udsigterne for bygge- og anlægsbranchen 2013-2020" er udarbejdet af analyse- og rådgivningsfirmaet New Insight for Dansk Byggeri og opstiller en række scenarier for, hvordan fremtiden kan tegne sig for branchen. Analysen er udarbejdet på baggrund af omfattende deskresearch og interviews med ca. 100 ressourcepersoner med branchekendskab og erfaring fra foresight aktiviteter. Der har været gennemført to Delphirunder, hvor der er testet mere end 30 forskellige statements/delscenarier.
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler
Andre Nordiske Medier

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.093