Direktører: Køkkenbranchen er presset i knæ
Konkurrencen i den danske køkkenbranche er alt for hård, og det er kun et spørgsmål om tid, før flere virksomheder knækker nakken, lyder forudsigelsen.
Sådan lyder advarslen enstemmigt fra både Kvik-direktør Jens-Peter Poulsen og Lars Bay-Smidt, der er Executive Vice President i den svenske Nobia-koncern.
- Der er for mange spillere i både producent- og detailledet. Stort set alle har klaret sig gennem krisen. Ganske vist med skrammer og tab, men alligevel. Der burde være færre spillere, end der er. Vi har alle reduceret bemandingen, men det er dybest set de samme maskiner, der står og venter på at blive udnyttet. Det betyder, at der er en lang række sultne aktører, og det vinder i sidste ende kun forbrugerne på, siger Jens-Peter Poulsen til Wood Supply.
Han får opbakning i synspunktet fra den danske chef for Nobia, som blandt andet står bag HTH Køkkener, Inivita Køkkener og Uno Form.
- Jeg tror ikke, man skal regne med, at niveauet fra før krisen kommer igen herhjemme. Situationen i Danmark er normaliseret, og vi har stadig et pænt forbrug af køkkener. Men mange af virksomhederne har fortsat en produktionskapacitet, der er gearet til tiden før 2008, og det gør, at der er hård konkurrence på det danske marked.
Slagtilbud vil medføre konkurser
Ifølge Jens-Peter Poulsen fra Kvik bør de manglende udsigter til et nyt forbrugseventyr på hjemlig grund få køkkenvirksomhederne til at skære i mængden af slagtilbud for i stedet at fokusere på at sælge køkkener til en rentabel pris.
- Med mindre branchen besinder sig, så må nogen med tiden knække nakken, for vi kan ikke blive ved med at kæmpe mod hinanden med dybere rabatter. Og derved kommer konsolideringen i markedet måske til at ske af sig selv ved, at nogen bukker under, advarer han med en tilføjelse om, at Kvik ikke selv har planer om at opkøbe danske køkkenvirksomheder.
Dertil er udvalget simpelthen ikke attraktivt nok, og det fører Jens-Peter Poulsen frem til et andet problem, der i høj grad udfordrer køkkenbranchen.
- Innovation er en af branchens største udfordringer, for der sker ikke frygtelig meget nyt fra år til år. De seneste år har mange virksomheder været i overlevelsesmode, så de har slet ikke haft ressourcer til at nå dertil. Problemet er bare, at forbrugerne ikke står stille. De stiller hele tiden nye krav og vil overraskes, siger direktøren, som i januar tiltrådte hos Kvik efter flere år som en del af Legos ledelsesgruppe.
Den gode nyhed for den danske køkkenbranche er, at mens konkurrencen herhjemme skærpes, så er eksporten på vej op. Således steg branchens samlede eksport med 18 procent fra 2009 til et niveau på 997,4 mio. kr. i 2011.