Kvik-direktør analyserer eksportmarkeder
Der er store forskelle på, om man eksporterer køkkenmøbler til Nord- eller Sydeuropa samt Asien, hvor Kvik har iværksat en offensiv.
Danmark er, efter Sverige, det land hvorfra Norge importerer flest møbler, og landet står da også for cirka halvdelen af den samlede import af danske køkkener. En af årsagerne er, at et stigende antal nordmænd har to huse at indrette. Således fandtes der i 2008 2.274.000 boliger i Norge plus 418.000 fritidshuse eller hytter. Det betyder, at hver nordmand råder over et boligareal på cirka 60 kvadratmeter i gennemsnit.
Det er især Norge (484,6 mio. kr.) og Sverige (289,4 mio. kr.), der importerer de danske køkkenmøbler, men også lande som Belgien, Finland og Holland aftager store dele af den danske køkkenproduktion.
Store forskelle på europæiske markeder
Kvik A/S er blandt de køkkenvirksomheder, der spreder sig over flest eksportmarkeder, så Building Supply har spurgt adm. direktør Jens-Peter Poulsen, hvad forskellene på de forskellige markeder egentlig er.
- Finland er et markant anderledes marked end både Danmark, Norge og Sverige. Alene en ting som sproget bliver hurtigt en barriere, fordi mange finner ikke taler engelsk. I det hele taget er det meget anderledes at handle og begå sig i Finland, som langt hen ad vejen lever op til klichéerne om, at finner er tavse mennesker, som kun taler, når de har noget virkelig vigtigt at sige, fortæller Jens-Peter Poulsen om landet, som har øget sin import af danske køkkenmøbler med 45 procent over de sidste tre år til et niveau på 33,9 mio. kr. i 2011.
To andre store eksportmarkeder er Belgien og Holland, som sammenlagt importerede danske køkkenmøbler for knap 45 mio. kr. i 2011.
- Belgien er et svært og dyrt marked at operere på, fordi kulturen i nord er meget anderledes end kulturen i syd. Desuden er Belgien et tosproget land, og det gør markedsføringen dyrere, da man skal sørge for at lave to af alting. I sammenligning er Holland mere ud af landevejen. Til gengæld er det hollandske marked mere konkurrencepræget og minder på den måde om det danske, fortæller Kvik-direktøren om forskellene på de to markeder.
Stort potentiale i Asien
Eksportstatistikken viser, at den danske køkkenbranche ikke står stærkt i de såkaldte BRIK-lande, som tilsammen aftog danske køkkener for under 3 mio. kr. i 2011. Stort set hele væksten trækkes af Kina, mens lande som Indonesien og Thailand i løbet af få år er gået fra ingen import til at hente danske møbler for millioner.
Der er med andre ord grøde i det asiatiske marked, og det har man luret hos Kvik, som sidste år gik ind i en østlig satsning med udgangspunkt i Thailand.
- Potentialet i Asien er jo mega stort. Vores tanke er, at mange mennesker i Asien vokser ind i middelklassen og derved får behov for at realisere deres materielle drømme. I en lang række af landene er det storbyer, der driver væksten, og i storbyerne bor man ikke i huse men i lejligheder. Derfor skal vi primært sælge lejlighedskøkkener, og vi ser et kæmpe potentiale i at entrere inden for B2B-området ved eksempelvis at sælge køkkener til bygherrer, som skal opføre lejlighedskomplekser, forklarer Jens-Peter Poulsen.
Læs også: Køkkenbranchen sætter skub i eksporten
Indtoget i Thailand har desuden stillet Kvik i den lidt atypiske situation, at virksomheden sælger danskproducerede varer på et asiatisk lavtlønsmarked.
- Når du går ind på et nyt marked, går du ind i toppen først. Det vil sige, at man starter i de store byer og de fine butikker, så du får positioneret brandet på den rigtige måde. Set i det lys er det faktisk ikke noget problem at sælge vores varer fra Europa i Asien. Så til en start kan vi sagtens producere til det asiatiske marked fra Vildbjerg, fortæller Jens-Peter Poulsen om Kviks bud på ”den omvendte verden”.
Kvik præsenterer i løbet af foråret virksomhedens årsrapport, som ifølge Jens-Peter Poulsen kommer til at berette om den forventede vækst på både top- og bundlinje.