23948sdkhjf

Lan-Com satser på elinstallatører

Netværksspecialisten Lan-Com går nu ind på markedet for solenergi. Når den første container med solpaneler ankommer, er man klar til at distribuere til elinstallatører og nye forhandlere.
Distributionen af solceller betegens som en stor satsning for Lan-Com i Smørum, og et tiltag, der skal bringe firmaet til fortsat vækst som målet har været foreløbigt frem til 2015. Med satsningen og andre spændende tiltag forventer man en vækst i 2013 på ca. 20 procent.

Ideen opstod, da direktør Flemming Seerup adskillige gange i løbet af 2012 fik succeshistorier fra kunder, om hvor mange solcelleanlæg de nu havde leveret i den forgangne periode og, hvor store problemer kunderne havde med at skaffe produkterne til rette tid.

- Det er jo sådan vi har produktudviklet hos os lige siden vores start i 1991, siger direktør Flemming Seerup og fortsætter:

- Når vi tilpas mange gange har fået en forespørgsel på en vare, som vi ikke kunne levere, så vælger vi at tage den hjem og lagerføre den. Først i mindre kvantiteter – og hvis det går godt, så øger vi vores lager af den enkelte vare.

Passer til de eksisterende produkter
I efteråret 2012 blev den endelige beslutning taget, og de bedste leverandører skulle udvælges til en komplet pakke. Flemming Seerup blev sendt til Kina i efterårsferien med det ene formål at finde og lave aftaler med de bedste leverandører med den højeste kvalitet, den bedste garanti og naturligvis den mest konkurrencedygtige pris. Resultatet er blevet en super distributionsaftale med den kinesiske procudent af solpaneler Yingli.

Ulf Sivertsen, som har været market-developer i Lan-Com siden 2010 skal stå i spidsen for det nye produkt siger:

- Selv om man ikke umiddelbart skulle tro det, så passer dette nye produkt meget godt ind i Lan-Coms forretnings-strategi og måden at se tingene på. Kunderne til produkterne er de samme som vi har i forvejen, så vi formoder at afsætningen vil tage form, så snart vi har fået første levering. Derudover har det altid været Lan-Coms strategi at sælge varer med omtanke. Det vil sige, at der skal sælges viden med. Lan-Com har brugt de sidste 6 måneder til at samle viden om dette nye området, så vi som altid kan hjælpe og vejlede vores kunder.

Nye produkter kræver mere plads
I lighed med Lan-Coms øvrige linje, hvor man altid har solgt færdige pakker til netværkskabling, så vil dette også ske inden for solenergi. Lan-Com introducerer nemlig en færdig pakke til de danske installatører. lige fra solpaneler og invertere over power bokse til monteringsbeslag, kabler og konnektorer.

- For at udføre de vækstplaner som vi satte os for i 2009 og for at følge med den øgede efterspørgsel var vi nød til at flytte fra vores adresse i Herlev. Det gjorde vi så i 2010, og det får vi nu glæde af, hvor der på vores nye adresse i Smørum er plads til solpaneler, invertere osv. Hvis vi opnår den omsætning vi forventer, så kræver det en del lagerplads”, slutter Ulf Sivertsen.

Store forventninger til det professionelle marked
Hos Lan-Com forventer man et dyk i nyinstalleringer hos parcelhusejere og, at dette marked skal stille og roligt genstartes, når husejere, der ikke har fået installeret inden årsskiftet indser, at det stadig er en god investering.

Derimod forventer man en betydelig vækst i det mere professionelle marked. Hos Lan-Com forventer man, at mange virksomheder, der ligger inde med en kapital og ikke ved hvor de skal investere den, ligeså godt kan investere i et solenergi anlæg.

Lan-Com forventer med en blød start i 2013 at omsætte for ca. 3 mio. kr. solenergi og en vækst på 30 procent om året de næste 5 år.
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler
Andre Nordiske Medier

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.078