Boom i salg af Cembrit-planker
Leverandøren af byggematerialer oplever stor efterspørgsel på sin ”HardiePlank” – et trælignende produkt til bl.a. gavle og udhæng. Alene i 2012 er der solgt over 2.000 km.
Siden 2006, hvor produktet blev lanceret i 2006, har danskerne beklædt huse og andre bygninger med næsten 10.000 km. fibercement-brædder. Alene i 2008 langede Cembrit knap 2.000 km. ”HardiePlank” over disken, og intet tyder på, at væksten stopper her.
- Mens den generelle efterspørgsel efter byggematerialer kører på et lavere blus, så går det den stik modsatte vej med vores fibercement-brædder, siger administrerende direktør i Cembrit Mogens Fisker, der peger på, at populariteten sandsynligvis skyldes, at produktet ikke kræver vedligehold.
Hvorfor et stigende antal boligejere vælger brædder i fibercement frem for den ægte vare i træ har direktør Kjeld Bjerg fra arkitektfirmaet Bjerg Arkitektur et bud på:
- Vi prioriterer i dag de løsninger, som er robuste og langsigtede, og som ikke kræver løbende investering i form af tid og penge. I den forbindelse er fibercement attraktivt, fordi det ikke kræver vedligehold, siger han.
Ifølge Kjeld Bjerg vil mange fortsat vælge at bruge træ, men byggetrenden klart bevæger sig imod materialer, der ’passer sig selv’ og kræver mindst muligt af bygningsejeren, mener han.