23948sdkhjf

Vi mangler stadig viden og erfaring med OPP

Pensionskasserne står klar til at investere, men vi mangler stadig afgørende viden om fordele og ulemper ved OPP. Ny undersøgelse af 13 OPP-projekter giver ikke klare svar.
Nye motorveje, en ny kattegatforbindelse eller en ny havnetunnel er bare nogle af de danske infrastrukturprojekter, som danske pensionskasser har vist interesse for at investere i.

Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen offentliggjorde tidligere på efteråret en ny undersøgelse af 13 danske OPP-projekter; 12 byggeprojekter samt den 25 km lange motorvejsstrækning mellem Sønderborg og Kliplev.

De ordregivende myndigheder i de undersøgte projekter giver overvejende positive vurderinger af OPP-projekterne. Men hos Dansk Byggeri bider man mærke i, at undersøgelsen ikke viser, om de positive elementer er unikke for OPP. Derfor mangler der desværre stadig reel oplysning om fordele og ulemper ved OPP set i forhold til andre samarbejds- og entrepriseformer.

- Det er helt umuligt at drage generelle konklusioner om OPP på infrastrukturområdet i Danmark ud fra en 25 kilometer lang motorvejsstrækning mellem Kliplev og Sønderborg, og desuden er det en alt for kort strækning til en rationel drift. Fx bliver driften dyrere ved OPP-projektet end ved en traditionel totalentreprise, og det skyldes især, at rationel vejdrift skabes ved samlet drift af vejene i et område og ikke på en enkelt vejstrækning for sig selv, siger branchedirektør i Danske Anlægsentreprenører i Dansk Byggeri, Niels Nielsen.

- Mange af de fordele, som undersøgelsen fremhæver, vil helt sikkert gælde for mange byggeprojekter og vil sandsynligvis i flere tilfælde kunne opveje de højere finansieringsomkostninger, men det er nok mere tvivlsomt, om forudsætningen også gælder for veje. Undersøgelsen mangler simpelthen svar på afgørende spørgsmål på grund af blot et enkelt projekt inden for infrastrukturområdet, påpeger Niels Nielsen.

Vejdirektoratet har her i efteråret afsluttet det samlede driftsudbud af statsvejene for de næste fem år, hvor virksomheder kunne byde på en eller flere af de fem områder, som udbuddet af driften var delt op i.

- Resultatet af Vejdirektoratets samlede driftsudbud på statsvejene understreger fordelene ved at samle driften for flere vejstrækninger i et område, og det taler imod et af de væsentlige argumenter for OPP med sammenkædning af anlæg og drift i samme kontrakt. Vi trænger til en konstruktiv debat om mulighederne i Danmark og en sådan debat ser vi frem til, slutter Niels Nielsen.

Læs hele undersøgelsen (åbner som pdf)
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.093