VR-briller skal give tømrerelever værkstedserfaring selv fra skolebænken
Hos NEXT Uddannelse København på Nørrebro sidder en hel klasse med tømrerelever fordybet i undervisningen. De er inddelt i makkerpar – to og to.
Eleverne bygger en kvist på en tagkonstruktion. De er ikke på værkstedet, men befinder sig i en virtuel verden. I hvert fald den halvdel af klassen, der har VR-briller på. Den anden halvdel har til opgave af hjælpe makkeren via computeren.
-Det er sjovt at prøve noget andet, end det vi er vant til, siger Sebastian Skov, der går på 2. hovedforløb som eux-tømrer, i en pressemeddelelse, og fortsætter:
- Man får en anden forståelse for, hvordan det ser ud.
Ikke en erstatning
VR-undervisningen er på ingen måde en erstatning til at gå i værkstedet, men kan ses som et supplement til den praktiske undervisning. Håbet er, at eleverne får en større forståelse for komplekse konstruktioner og fagtermer, inden de står i værkstedet eller hos byggepladsen hos deres mester.
Niclas Andreasen er underviser og er teknologikonsulent fra Videnscenter for Håndværk - Design & Arkitektur. Han ser potentialet i VR-undervisningen:
- Eleverne får en større forståelse for hvilken rækkefølge de skal lave tingene i, så de får nemmere ved at udføre arbejdet på værkstedet efterfølgende, siger han til samme pressemeddelelse.
Det giver samtidigt eleverne mulighed for at få sproget ind under huden, mens det samarbejder, forklarer Niclas Andreasen videre:
- De skal have en dialog – og de skal bruge fagbegreberne, så de bliver trænet i deres sprog og i at samarbejde – ligesom de skal kunne hos mester.
VR i hele landet
At eleverne har interesse for VR-undervisningen er der ingen tvivl om, mener Niclas Andersen.
- Tømrereleverne har meget mere tænding på denne form for undervisning. Det bliver langt mere spiseligt end røv-til-sæde undervisning, som vi kender det fra gamle dage.
VR-undervisningen er klar til at tage på tur rundt i hele landet, og videnscenteret skal nu ud og opsøge erhvervsskoler, der ønsker at eksperimentere med tømrerværkstedet i den virtuelle verden.