23948sdkhjf

P-hus nær Viborg Domkirke bringer fem arkitekter i spil

Allerede denne uge skilles de første får fra bukkene i arkitektkonkurrencen

Viborgs historiske bykerne skal beriges med små 150 nye p-pladser i et tre etagers parkeringshus. Nogenlunde sådan lyder i et oplæg til det kommende byggeri i den midtjyske bys Domkirkekvarter.

Og nu får fem udvalgte arkitektfirmaer mulighed for at overbevist Viborg Kommune om, at netop deres bud er det rette til området. 

Det skriver Viborg Stifts Folkeblad.

De inviterede arkitekter i arkitektkonkurrencen:

  • Praksis
  • Cubo
  • E+N
  • Sweco / Årstiderne
  • Loop Architects

Arkitektkonkurrencens første del har bagkant allerede denne uge, så hen mod slutningen af februar vil to af deltagerne blive inviteret til at udarbejde et egentligt konceptforslag til en konkret løsning. En måned senere skal der ligge bud til kommunale kommentarer fra de to udvalgte, og i midten af april skal de endelige forslag afleveres.

Parkering på stedet er dog ikke noget nyt. I dag er området parkeringsplads for uddannelsesinstitutionen VUC og de andre institutioner i området.

Del af Domkirkekvarteret

Det kommende p-hus’ arkitektur er – bemærkes det fra Viborg Kommunes side – altafgørende for husets indpasning i nærmiljøet. Der er tale om et af de centrale områder i Danmarks historie med flere ældre bygninger, der har en helt særlig placering i både Viborg og landets fortid. Det er derfor vigtigt, at p-huset bliver udformet, så det passer ind i området. Det kan eksempelvis være ved at beklæde det i røde teglsten eller nedgrave dele af huset, så det syner af mindre.

Viborg Kommune har afsat 26,9 mio. kr. til rådgivning og anlæg af p-huset, som skal indeholde cirka 144 parkeringspladser med option på et ekstra dæk med yderligere cirka 37 pladser.

P-huset hænger sammen med en udviklingsplan for Domkirkekvarteret i Viborg, som blev godkendt af byrådet i december 2020.

Overordnet er ambitionen for Domkirkekvarteret at etablere et kulturelt kraftcenter, der samler områdets seværdigheder til en sammenhængende attraktion på nationalt niveau. Målet er at tiltrække 250.000 gæster årligt til Viborg Domkirke, Viborg Museum, Skovgaard Museet eller byens nye egnsteater.

Se nøgletal for:
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.111