Norsk opfindelse satser på projektmarkedet
Efter stor succes i hjemlandet gik norske Kebony sidste år ind på det danske marked med et produkt, der er skræddersyet til den bæredygtige tankegang.
I Danmark har Kebony blandt andet leveret til boligprojektet Villa Kildebjerg i Ry. Projektet er tegnet af Kraft|Værk Arkitekter og Skovbo Villa.
Virksomheden Kebony udviklede i slutningen af 1990’erne en teknologi, der forbedrer egenskaberne i bæredygtigt fremstillet nordisk træ. Det sker gennem en proces, der bruger en væske, som stammer fra planteaffald fra landbruget. Resultatet er miljøvenligt modificeret træ, hvor udseendet og egenskaberne til forveksling ligner tropisk træ.
Fornuftig start på dansk marked
Kebony rykkede ind i Danmark i sommeren 2011, og i løbet af det første års tid er det lykkedes at få foden inden for på projektmarkedet. Havnevigen på Islands Brygge, Bestseller i Brande og Novo Nordisk i København er nogle af de mest fremtrædende projekter, som Kebony har leveret til, og generelt har virksomheden fået en rigtig fornuftig start.
- Vores strategi i Danmark er at komme ind med projektsalg, og arkitekter har taget godt imod os – især i store byer som Aalborg, Aarhus og København. Vores grønne teknologi vinder ind, og profilen vækker interesse. Kommunerne er også i stigende grad begyndt at se fidusen i at give lidt mere mod at spare vedligeholdelsen. Vores træ er vedligeholdelsesfrit, og det betyder meget, når det kommer til driften af en bygning, forklarer Mona Gøtske, der står for Kebonys danske afdeling sammen med Carsten L. Møller.
Building Green giver adgang til arkitekterne
Kebony skal i næste uge udstille på Building Green for første gang. Mona Gøtske fortæller, at beslutningen om at deltage blev truffet allerede under sidste års messe, hvor Kebony var i Forum for at besøge en af sine danske kunder; Scandia Windows. De to virksomheder deler i år en 30 m² stor stand.
- Scandia Windows producerer vinduer i Kebony-træ, så det er et samarbejde, der giver god mening. De har producenten tæt på, og vi har en kunde tæt på – det er ren win-win, siger Mona Gøtske, der har store forventninger til de to messedage i hovedstaden:
- Målgruppen passer på en prik, og det giver os mulighed for at vise flaget og styrke vores netværk. Vi vil meget gerne i dialog med arkitekter, rådgivere og bygherrer, og det er primært de faggrupper, der kommer på Building Green. Messen fik en god start sidste år, og interessen ser ud til at være større i år, siger Mona Gødske.