Femerns tunnelfabrik når 21 ton tung og 27,4 meter høj milepæl
Den sidste hovedsøjle til Femerns byggeplads i Rødbyhavn forlod mandag Give Steels fabrik i Brande, ankom til Rødby Havn tirsdag morgen og blev efterfølgende monteret på byggepladsen.
Søjlen er den sidste ud af 53 hovedsøjler til de tre fabrikshaller, hvor tunnelelementerne støbes, og er en del af en leverance på over 10.000 ton bærende stålkonstruktion til projektet, som Give Steel vandt for tæt ved to år siden.
Hovedsøjlen vejer i alt 21 ton, er 27,4 meter høj og har en 8 cm tyk bundplade af massivt stål.
Søjlen er den bærende stålkonstruktion i rebar area, som bærer hoved- og krangitre. Krangitrene vil bære henholdsvis 4 styk 10 ton traverskraner og 3 styk 8 ton traverskraner.
Det sidste hovedstål fra Give Steel leveres til Femern projektet i februar 2023.
På byggepladsen i Rødbyhavn opføres i alt tre fabrikshaller på i alt 76.800 kvm. Udover den bærende stålkonstruktion på 10.000 ton stålkonstruktion lukker Give Steel 135.000 kvm med facadeløsning inklusive tag, en tag- og facadeløsning så stor, at Give Steel i kølvandet af Femern-projektet har etableret egen facadeafdeling til både projektering og udførelse af tag- og facadekonstruktioner.
Give Steel leverer de tre produktionshaller til joint venture-selskabet Femern Link Contractors (FLC), der bygger for Femern A/S.
FLC står for design og byggeri af sænketunnelen til Femern Bælt-tunnelen. Tunnelelementfabrikken forventes at igangsætte produktionen af det første element til Femern Bælt-tunnelen i starten af 2023.
Konsortiet, Femern Link Contractors (FLC), består af VINCI Constructions Grands Projects (Frankrig), Aarsleff (Danmark), Max Bögl Stiftung & CO KG (Tyskland), BAM Infra B.V (Holland), BAM International B.V (Holland), Wayss & Freytag Ingenieurbau AG (Tyskland), Solétanche-Bachy International S.A.S (Frankrig), CFE SA (Belgien), Dredging International NV (Belgien).