Stålgrossist bytter bilen ud med jernhest
Det kan være lidt som at møde en enhjørning at finde parkering i København. Har man et job, hvor man skal rundt til flere forskellige steder i byen i løbet af arbejdsdagen, kan der gå meget tid med at lede efter et sted at stille bilen.
Det gør stål- og teknikgrossisten Lemvigh-Müller nu noget ved. Virksomhedens bygge- og anlæg-team, som servicerer københavnske byggepladser med bl.a. værktøj, værnemidler, maskiner, el- og vvs-artikler, har fået en el-drevet ladcykel, så byggepladsbesøgene kan klares med jernhest i stedet for bil.
- Ladcyklen er en lavpraktisk løsning på den københavnske parkeringsudfordring. Vi kommer typisk forbi fire til seks byggepladser i løbet af en arbejdsdag, så der kan være meget spildtid med at finde en ledig p-plads – og også med køkørsel, når man skal videre.Samtidig passer det ind i vores bæredygtighedsstrategi, hvor vi blandt andet har fokus på at minimere CO2-aftrykket fra vores transport, fortæller Maria Steen, Director of Sales med ansvar for Bygge & Anlæg, Lemvigh-Müller, i en pressemeddelelse.
I forvejen bliver en del af Lemvigh-Müllers vareleveringer i samarbejde med GLS kørt ud med enten el-cykel eller -varebil. 53 pct. af de såkaldte ekspresleveringer fra grossistens håndværkerbutik i København kører på el, og der er fokus på løbende at øge andelen – også i resten af Danmark.
Fokus på at køre færre kilometer
Ekspresleveringerne kan være alt fra værktøj til el- og vvs-artikler, som håndværkerne pludselig mangler i løbet af arbejdsdagen. Stål er til gengæld anderledes tungt at levere, så her er tilgangen til at reducere CO2 fra transporten en lidt anden, fortæller Maria Steen:
- Ser man på vores stålleverancer, så kræver det meget tunge lastbiler, og her er teknologien indenfor el-lastbiler endnu ikke så langt, at vi lige kan skifte. Til gengæld har vi fokus på at reducere antallet af kørte kilometer og har i samarbejde med vores kunder indført færre ugentlige leveringsdage. På den måde har vi siden 1. januar 2022 foreløbig sparet ca. 180.000 kørte kilometer på vores stålleverancer i Danmark.