Velux-direktør: Største udviklingsbudget nogensinde
Vindueskoncernen opdagede krisen i tide og har investeret massivt i udvikling. Det skal bane vej for nye markeder.
Efter mere end 70 år som producent af ovenlysvinduer har Velux dermed taget sigte mod et nyt marked, som efter koncernens egne beregninger har et potentiale på omkring 1 mia. EUR årligt på europæisk plan.
Udviklingen af det nye modulkoncept er et resultat af, at Velux gennem krisen har øget sine investeringer i forskning og udvikling betydeligt. Adm. direktør Jørgen Tang-Jensen fortæller i et interview med dagbladet Børsen, at virksomheden nu bruger 50 mio. EUR årligt på udvikling – en stigning på omkring 50 procent.
- Vi er i den privilegerede situation, at vi har den finansielle styrke til at investere i krisetider, så vi står stærkere, når krisen er ovre, siger Jørgen Tang-Jensen.
Forudså skift i konjunkturerne
Velux omsatte sidste år for omkring 11 mia. kr. og er blandt det fåtal af virksomheder, der har kørt med sorte tal på bundlinjen hele vejen gennem krisen. Ifølge Jørgen Tang-Jensen skyldes det, at ledelsen var hurtig til at reagere på de tidlige krisesignaler.
- Meget tidligt, allerede i slutningen af 2007, tog vi nogle ret drastiske beslutninger om blandt andet at lukke fabrikker. Jeg husker tydeligt, at kolleger i byggematerialeindustrien spurgte, hvad vi havde gang i. Så viste det sig, at det desværre blev meget værre, end selv vi havde forestillet os. Men vi havde trods alt forudset et skift i konjunkturerne, siger han til Børsen.
Læs mere om Velux’ modulsystem i artiklen: Velux klar til at erobre projektmarkedet