Digitale veje fører 5.300 ton armering til Aarsleff
Per Aarsleff sikrer leveringen af det kæmpe armeringsprojekt til en ny terminaludvidelse i Københavns Lufthavn, T3AE - et byggeprojekt på størrelse med et supersygehus – med intelligent digital ordring og BIM-integration.
Det er sket via det intelligente orderingssystem hos leverandøren Celsa Steel Service, skriver selskabet i en pressemeddelelse.
– CPH Lufthavn får et enormt armeringsprojekt med i alt 5300 ton armering - primært armeringsstænger, armeringsnet, klip&buk samt koblinger, fortæller Carsten Røjgaard, salgs- og marketingchef i Celsa Steel Service, der er leverandør i en pressemeddelelse.
– Brugen af QR i armeringsprojektet minimerer risikoen for ordrefejl og letter håndteringen på byggepladsen, påpege han også.
Det er man enig i hos Aarsleff, hvor man er overordnet ansvarlig for bestillingen af den enorme mængde armering. Her er man vant til at bruge QR til projekter af alle størrelser, men finder digital ordring helt nødvendig til et projekt i denne størrelse.
– QR-systemet er blevet en naturlig del af vores hverdag, hvor det sparer os for mange timers arbejde, ved automatisk at hente alt information til bestilling af klip&buk direkte fra vores armeringsmodeller. Det fjerner en masse dobbelthåndtering og fejlkilder, og gør at vi meget hurtigere kan tilpasse os eventuelle ændringer, forklarer VDC-koordinator Erik Stender Hornstrup.
Armeringen er produceret ved energi fra vandkraft. Armeringen, der er af 100 pct. genbrugsstål, har en CO2 belastning på 425 Kg CO2 per ton, mens LCA Bygs branchestandard for armering er på 683 kg CO2 per ton.
Celsa Steel Service har leveret armering til CPH-projektet siden marts 2022 og leverancerne vil fortsætte frem til november 2023.