Nyt selskab klar til anlæg af Aarhus Letbane
Anlægsselskabet Aarhus Letbane I/S, der blev stiftet torsdag, skal sikre, at de første letbanetog kommer til at køre i Aarhus i 2016.
Torsdag blev selskabet bag byggeriet formelt stiftet, hvorefter bestyrelsen for Aarhus Letbane kunne træde sammen og tage hul på arbejdet med at etablere letbanen.
Aarhus Letbane forbinder de to regionale baner, Odderbanen og Grenaabanen, med 12 kilometer nyt letbanespor igennem Aarhus, og vil dermed bidrage til at skabe endnu bedre sammenhæng i den kollektive trafik i Aarhus-området.
Østjysk drøm
- Letbaner er en ny og interessant form for kollektiv transport, som vinder frem i større byer i hele Europa. Jeg er derfor meget tilfreds med, at vi med stiftelsen af Aarhus Letbane I/S får realiseret den østjyske drøm om en letbane, siger Transportminister Henrik Dam Kristensen (A).
Også Aarhus’ borgmester, Jacob Bundsgaard (A), glæder sig over at formalia er på plads, og at arbejdet kan komme i gang.
- Det er historisk, at der nu indføres letbaner i Danmark – mere end 40 år efter, at den sidste sporvogn kørte i Aarhus. Letbanen er en helt anden skala og er med til at sikre, at de mange nye byudviklingsprojekter bliver forbundet, så Aarhus stadig hænger sammen som én stor by.
Løft til kollektiv trafik
En ny bydel på havnen i centrum af Aarhus er blandt de nye områder, men også i den nordlige del af Aarhus er der travlhed. I Lisbjerg forventes en ny by med tilstødende erhvervsområde at blive bygget, og i Skejby samler Region Midtjylland alle hospitalsfunktionerne i Det Nye Universitetshospital.
- Det Nye Universitetshospital bliver på størrelse med en dansk provinsby som Ribe eller Skagen, så det siger sig selv, at rigtig mange patienter, pårørende og medarbejdere skal kunne komme dertil så nemt som muligt. Letbanen er et godt bud på en transportform, som er nem og bekvem at benytte, og som giver den kollektive trafik i regionen et tiltrængt løft, siger Regionsrådsformand, Bent Hansen (A).
Forberedelserne til at anlægge Aarhus Letbane er allerede i gang blandt andet på Randersvej, hvor Aarhus Kommune har etableret busbaner. Herudover har Aarhus Kommune netop lukket to af fire vejbaner på Kystvejstrækningen – blandt andet for at skabe plads til letbanen.
Rådmand for Teknik og Miljø i Aarhus Kommune, Bünyamin Simsek (V), siger:
- Her og nu byder anlægsarbejderne på store forandringer for trafikken både på Randersvej og på Kystvejstrækningen. Men når letbanen er i drift, vil det blive nemt at komme ind til centrum for at handle, arbejde og deltage i by- og kulturlivet på alle tider af døgnet.
Fakta om Aarhus Letbane I/S
Aarhus Letbane finansieres af tre interessenter: Staten (47 procent), Aarhus Kommune (47,2 procent) og Region Midtjylland (5,8 procent).
Bestyrelsen for Aarhus Letbane I/S er udpeget af de tre interessenter og består af: Erik Jespersen, direktør for Teknik og Miljø, Aarhus Kommune (formand) Lars Hansson, direktør for Regional Udvikling, Region Midtjylland (næstformand), Anne-Grethe Foss, viceadministrerende direktør i Metroselskabet I/S, Erik Elsborg, civilingeniør, Jens Erik Sørensen, direktør, Midttrafik, Christian Merrild, selvstændig (suppleant) og Henrik Brask Pedersen, Afdelingsleder i Regional Udvikling, Region Midtjyl-and (suppleant).