23948sdkhjf

Uno Form ekspanderer i Europa

Det eksklusive danske køkkenbrand er i gang med en større eksportsatsning og har netop slået dørene op for et nyt showroom i Milano. Flere showrooms er på vej.
For to år siden proklamerede køkkenproducenten Uno Form, at virksomhedens brand efterhånden var blevet så etableret i Skandinavien, at det nu var på tide at sprede aktiviteterne til det øvrige Europa.

Første skridt på vejen blev taget i maj 2011 med åbningen af et nyt køkkenstudio i Berlin-forstaden Potsdam, og kort tid efter åbnede Uno Form desuden et 100 m² stort showroom hos Ella Jade Interior i London. Efter lidt mere end et år i de to europæiske metropoler har Uno Form så småt fundet fodfæste, og de første ordrer er netop landet.

- Vi er jo i en svær tid, og ting tager tid, men det ser ud til, at der er ved at komme gang i både London og Berlin. Det er markeder, der opfører sig noget anderledes end de skandinaviske, fortæller direktør Christian M. Olesen til Building Supply. Han uddyber:

- Skandinaviske kunder er mere ’uddannede’ i boligindretning og ved, hvad de vil have. I London har kunderne, der måske spenderer mere end en million danske kroner på en køkkenrenovering, både en arkitekt og en indretningsarkitekt med sig. Det gør, at en sag tager lang tid at ekspedere fra første henvendelse til endelig levering. Det samme gør sig til dels også gældende i Tyskland. Uno Form er jo luxury, så vi sælger ikke til den ’almindelige’ køkkenkunde, der forventer et køkken i 2-300.000 kroners klassen, forklarer Christian M. Olesen.

Flere nye butikker på vej
Uno Form har til huse i Farsø i Nordjylland, hvorfra cirka 45 medarbejdere varetager alle funktioner omkring konceptet – fra markedsføring og salg til produktion og distribution. Virksomheden er repræsenteret med 25 butikker – heraf 21 i Skandinavien – og forventningen er, at ekspansionen til lande uden for Skandinavien vil tage fart i de kommende år:

- Vi ønsker at udvide i Europa og har projekter i gang i øjeblikket, der forhåbentligt er klar sidst på året. Det er udelukkende partnerskaber med andre forhandlere eller vores søsterselskab, Poggenpohl. Vi har også forhandlinger gående med et par butikker i USA, fortæller Christian M. Olesen.

Det seneste skud på stammen er Milano, hvor Uno Forms eksklusive danske køkkener har fået plads i Poggenpohls nye European Design Center. Butikken åbnede i forbindelse med Euro Cucina-messen i april måned, og selvom det endnu ikke er lykkedes at sælge noget, er interessen til stede i den italienske storby.

Forventer fortsat fremgang på eksportmarkederne
Trods de generelt vanskelige markedsvilkår i køkkenbranchen er Uno Form inde i en positiv udvikling præget af vækst og stigende indtjening.

Virksomheden, der blev grundlagt af Arne Munch i slutningen af 1960’erne, overgik egne forventninger i både 2010 og 2011, og med en ekspansiv strategi for de kommende år er forventningen, at aktivitetsniveauet fortsat vil stige:

- Det gode resultat i 2011 skyldes først og fremmest vores ekspansion på det norske marked, som ikke rigtigt har mærket krisen. Vi forventer fortsat en fortsat positiv udvikling i vore udenlandske aktiviteter, der løbende udvides, slutter Christian M. Olesen.

Uno Form indgår i Nobia-koncernen, som også ejer bl.a. HTH og Invita.
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.109